شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مقام‌های ازبکستان: صلح در افغانستان موجب امنیت و همکاری‌های منطقه‌ای می‌شود

 

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ افغانستان، امروز چهارشنبه ۲۱ عقرب/آبان در تاشکند،  پایتخت ازبکستان  با  معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه آن کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

رییس شورای مصالحه افغانستان، دیروز در راس هیات دولتی در ادامه سفرهای منطقه‌ای خود برای جلب حمایت از تلاش‌های صلح، به دعوت رسمی حکومت جمهوری ازبکستان به تاشکند رفته است.

سردار عمرزاق‌اف، معاون نخست‌وزیر ازبکستان در دیدار با عبدالله عبدالله، حمایت کشورش را از تلاش‌های صلح در افغانستان ابراز کرده و افزوده است، صلح و ثبات در افغانستان کلید توسعه، رشد اقتصادی و افزایش همکاری‌های منطقه‌ای است و ازبکستان آماده است در بخش‌های زیربنایی در افغانستان سرمایه‌گذاری کند.

معاون نخست‌وزیر ازبکستان در این دیدار از ظرفیت‌های بخش خصوصی و از افزایش تجارت و ترانزیت میان دو کشور، امتداد و ساخت خط آهن در افغانستان و افزایش همکاری‌های فرهنگی و آموزشی نام برده و آمادگی کشورش را در توسعه و تقویت این بخش‌ها ابراز کرده است.

براساس اعلام شورای عالی مصالحه، عبدالله عبدالله در دیدار با معاون نخست‌وزیر ازبکستان با ارائه گزارش از تلاش‌های صلح، مذاکرات دوحه و حمایت منطقه‌ای از این تلاش‌ها، گفت‌وگوهای بین‌افغانی را فرصت استثنایی دانسته و نقش جمهوری ازبکستان را در تامین صلح در افغانستان مهم خوانده است.

عبدالله عبدالله در این دیدار همچنین از تصمیم رییس جمهوری ازبکستان مبنی بر صدور فرمانی در رابطه با ایجاد معاونت در وزارت سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی آن کشور برای افغانستان و ایجاد کمیسیون کاری مستقر در شهر ترمذ، شهر مرزی بین ازبکستان و افغانستان و تقویت روابط اقتصادی و تجاری با افغانستان قدردانی کرده است.

عبدالعزیز کامل‌اوف، وزیر امور خارجه‌ ازبکستان نیز در ملاقات با عبدالله عبدالله، ضمن اعلام حمایت کشورش از تلاش‌های صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها، صلح و ثبات در افغانستان را به نفع ثبات و توسعه‌ اقتصادی در منطقه خوانده و گفته است، صلح در افغانستان به معنای صلح در کل منطقه است و جمهوری ازبکستان از تلاش‌های صلح و مذاکرات دوحه حمایت می‌کند و آماده است افغانستان را در این مسیر کمک کند.

شورای عالی مصالحه افغانستان چهارشنبه ۲۱ عقرب/آبان در اطلاعیه‌ای می‌گوید، عبدالله عبدالله در دیدار با وزیر خارجه، از موضع‌گیری رییس جمهور ازبکستان در حمایت از تلاش‌های صلح در افغانستان و تشویق دیگر اعضای این سازمان برای حمایت از صلح این کشور استقبال کرده و بار دیگر گفته است، دولت افغانستان به روند صلح متعهد است و از طالبان نیز می‌خواهد از این فرصت استفاده کند و برای دست‌یافتن به صلح تلاش نمایند. او تصریح کرده که هیچ‌کس نباید با افزایش خشونت در صدد کسب امتیازات سیاسی باشد.

عبدالله در دیدار با مقام‌های ازبکستان، تاکید کرده که صلح در افغانستان موجب تأمین امنیت منطقه و آسیای میانه خواهد شد. قرار است، عبدالله با رییس‌جمهوری ازبکستان نیز دیدار کند.

ازبکستان در کنار قطر، آلمان، نروژ و اندونزی عضو پنج کشور حامی صلح افغانستان است و ازبکستان پیش از این آمادگی‌اش را برای میزبانی از گفت‌وگوهای صلح بین‌افغانی اعلام کرده بود.

رییس شورای مصالحه افغانستان در حالی در خصوص روند صلح افغانستان با مقام‌های ازبکستان دیدار و گفت‌وگو می‌کند که خشونت‌ها افزایش یافته و مذاکرات صلح در دوحه میان تیم‌های مذاکره‌کننده دولت و طالبان از هفته‌ها به این طرف متوقف شده و دو طرف به دلیل اختلاف بر سر مبانی سیاسی و مذهبی مذاکرات دیدار رسمی نداشته‌اند.

عبدالله عبدالله پیش از این با هدف جلب حمایت کشورهای منطقه به پاکستان، ایران و هند رفت.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More