شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مقام‌های ارشد امنیتی افغانستان: طالبان عملیات نظامی را آغاز کرده است

مقام‌های ارشد امنیتی و استخباراتی افغانستان در نشست مشترک خبری اعلام کردند که گروه طالبان تعهدات خود در مورد کاهش خشونت را نقض کرده و عملیات نظامی/بهاری خود را بدون اعلام رسمی آغاز کرده است.

مسعود اندرابی، سرپرست وزارت داخله/کشور افغانستان دوشنبه ۲۹ ثور/اردیبهشت در نشست خبری گفت که طالبان عملیات نظامی‌شان را بدون اعلام رسمی علیه نیروهای امنیتی، غیرنظامیان و تاسیسات عامه آغاز کرده است.

 او گفت: حملات خونینی را که طالبان در روزهای اخیر در کابل، ننگرهار، پکتیا و امروز در مرکز شهر غزنی انجام داده است بخشی از عملیات بهاری طالبان است.

سرپرست وزارت داخله افزود که طالبان در کنار عملیات‌های نظامی و اعلام‌نشده، روابط نزدیکی که از سال‌های گذشته با گروه‌های تروریسم بین‌المللی داشته است را قطع نکرده بلکه این روابط را شدت نیز بخشیده است. 

او گفت، طالبان بستر رشد تروریسم در افغانستان است و دستگیری‌های اخیری که در کابل صورت گرفته نشان دهنده روابط طالبان با دیگر گروه‌های تروریستی است. مسعود اندرابی تصریح کرد که دولت افغانستان برای تامین صلح، یک هزار زندانی طالبان را آزاد کرده، همچنین نیروهای امنیتی برای حفاظت از شهروندان و جلوگیری از حملات طالبان، حملات تهاجمی را به دستور رییس‌جمهوری در برابر طالبان آغاز کرده است. او تأکید کرد که نیروهای امنیتی برای فراهم کردن صلح می‌جنگند.

احمدضیا سراج، سرپرست ریاست امنیت ملی/استخبارات در این نشست خبری گفت امضای توافق‌نامه آمریکا با طالبان سبب امیدواری مردم شد اما طالبان به استثنای آزادی زندانیان و خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان به دیگر موارد این توافق‌نامه عمل نکرده است.

رییس استخبارات افغانستان گفت که طالبان از زمان امضای توافق‌نامه تاکنون بیش از ۳۸۰۰ حمله «تروریستی» را در نقاط مختلف این کشور انجام داده است که در نتیجه آن ۴۲۰ غیرنظامی کشته و ۹۰۶ غیرنظامی مجروح شده است. او گفت که حملات طالبان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. 

احمدضیا سراج افزود که با بسته شدن مدارس در پاکستان، شاگردان آن به صفوف طالبان پیوسته و همچنین، طالبان به شدت در حال جذب افراد جدید هستند. رییس امنیت ملی افغانستان گفت که تغییرات در رهبری گروه طالبان نیز نشان می‌دهد که این گروه تمایل به صلح ندارد. 

احمدضیا سراج گفت که «روابط طالبان با القاعده، تحریک اسلامی ازبکستان و تحریک اسلامی ترکستان شرقی، لشکر طیبه و شبکه حقانی به مراتب بیشتر شده است.»

احمدضیا سراج نیز گفت با آنکه رهبری طالبان عملیات بهاری را اعلام نکرده است اما طالبان عملا وارد جنگ شده و جنگ در نقاط مختلف افغانستان به شدت جریان دارد. 

رییس امنیت ملی افغانستان گفت که طالبان امروز به یک قرارگاه نیروهای امنیتی ملی که مسئول تامین امنیت مرکز   تمدن اسلامی در غزنی بود، حمله کرده‌اند. 

مقامات محلی ولایت غزنی گفته‌اند در نتیجه انفجار یک ماشین نظامی مملو از مواد انفجاری در مرکز شهر غزنی ۷ تن کشته شده و ۴۰ تن دیگر مجروح شده‌اند.

بسم‌الله وزیری، رییس ستاد ارتش افغانستان نیز گفت که عملیات‌های تهاجمی نیروهای امنیتی در برابر طالبان و دیگر گروه‌های شورشی آغاز شده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More