شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معترضان در غزنی شاهراه عمومی را مسدود و خواستار برکناری والی غزنی شدند

شماری از شهروندان و اعضای شورای ولایتی غزنی در اعتراض به افزایش ناامنی‌ها و فساد اداری در این ولایت، از چهار روز پیش، دست به اعتراض زدند و با برپایی خیمه تحصن، شاهراه عمومی کابل‌ـ‌قندهار را بستند.

نصیر احمد فقیری، رییس شورای ولایتی غزنی، روز شنبه ۱۵ سنبله/شهریور، به ایران اینترنشنال گفت پس از آن‌که مقام‌های محلی خواسته‌ها و مطالبات شهروندان غزنی در مورد افزایش ناامنی‌ها و فساد اداری نشنیده گرفتند، مردم دست به اعتراض زدند و با برپایی خیمه تحصن، خواستار برکناری والی، فرمانده لوا/تیپ و رییس امنیت ملی/استخبارات این ولایت شدند.

در همین حال، وحیدالله کلیمزی، والی غزنی، به ایران اینترنشنال گفت اداره محلی تاکنون قطعنامه یا خواسته‌های معترضان را به‌صورت مکتوب دریافت نکرده است، با وجود این، او عصر دیروز، جمعه، با نمایندگان معترضان دیدار و صحبت کرده است. کلیمزی گفت موضوع برکناری شخص او مطرح نیست بلکه معترضان از برخورد فرمانده لوا/تیپ و وضعیت امنیتی شکایت داشتند. والی غزنی گفت پس از دیدار با نمایندگان معترضان، مساله حل و توافق شد معترضان کمیته‌ای تعیین کنند و اداره محلی غزنی تلاش می‌کند خواسته‌های معترضان را برآورده کند. والی غزنی مسدود شدن شاهراه کابل‌ـ‌قندهار را تکذیب کرد.

نصیر احمد فقیری در گفت‌وگو با ایران اینترنشنال تصریح کرد ناامنی در ولایت غزنی افزایشی بی‌سابقه داشته و فساد اداری در این ولایت به اوج رسیده است. او گفت والی غزنی دیروز با شمار معدودی از بستگان ماموران دولتی دیدار کرده است و معترضان همچنان درخواست مقام‌های ولایت غزنی را رد کرده‌اند و بر برکناری مقام‌ها اصرار دارند.

به گفته رییس شورای ولایتی غزنی، معترضان می‌خواهند وحیدالله کلیمزی، والی غزنی، توریالی هادی، فرمانده لوا/تیپ ارتش و محمد افضل ظفر، رییس امنیت ملی/استخبارات غزنی‌، برکنار شوند.

نصیر احمد فقیری گفت در دوره تصدی والی کنونی غزنی، شهر غزنی به تصرف گروه طالبان درآمد و اکنون، از ۱۸ ولسوالی ولایت غزنی، فقط ۳ ولسوالی تحت کنترل دولت است. به گفته رییس شورای ولایتی غزنی، ۹ ولسوالی غزنی کاملا سقوط کرده است و مسئولان این ولسوالی‌ها در شهر غزنی به سر می‌برند.

او گفت تمام اعضای شورای ولایتی غزنی از اعتراض‌های مردم قاطعانه حمایت می‌کنند و نمایندگان ولایت غزنی در مجلس نمایندگان نیز همنوا با مردم‌اند. فقیری در ادامه افزود اعضای شورای ولایتی غزنی در جریان شرکت در لویه جرگه مشورتی صلح در کابل، با شماری از مقام‌های ارشد حکومت مرکزی دیدار کرده‌اند و موضوع برکناری شماری از مقام‌های محلی غزنی را با آن‌ها در میان گذاشته‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More