شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان: سفر طالبان به اسلام‌آباد به صلح کمک نمی‌کند

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده که سفر اخیر هیأت طالبان به پاکستان ارتباطی با روند صلح این کشور ندارد.

ادریس زمان، معین (معاون) سیاسی وزارت خارجه افغانستان امروز ۱۳ میزان/مهرماه، در واکنش به سفر هیأت بلندپایه طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر به پاکستان گفت که سفر مقامات طالبان به پاکستان به منظور گفت‌وگو در مورد دو شهروند ربوده شده آمریکایی است که در بند طالبان قرار دارند.

پیش از این گزارش‌هایی از دیدار زلمی خلیل‌زاد با مقامات طالبان در اسلام‌آباد منتشر شده بود. همزمانی سفر فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان به اسلام‌آباد و دیدار مقامات پاکستانی با هیأت سیاسی طالبان، این گمان را تقویت کرده که دو طرف دوباره به دنبال از سرگیری مذاکرات صلح می‌باشند. معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان در این خصوص گفت که «این دیدارها هیچ ارتباطی به روند صلح ندارد.» 

ادریس زمان در این نشست خبری تصریح کرد که سفر مقامات طالبان به کشورهای منطقه جز این‌که این «گروه تروریستی» در برابر مردم افغانستان جدی‌تر کند، نتیجه‌ای نداشته است. 

معاون سیاسی وزارت خارجه گفت که صلح اولویت مهم دولت و مردم افغانستان است، اما به قول وی تا زمانی خشونت‌ها پایان نیابد، گفت‌وگو در مورد صلح بی‌نتیجه است. 

حکومت افغانستان همواره از کشورهای منطقه به دلیل میزبانی از مقامات طالبان به تندی انتقاد کرده است. پیش از این سخنگوی رییس‌جمهوری افغانستان نیز از ایران و پاکستان به دلیل میزبانی این کشورها از مسئولان طالبان، نارضایتی حکومت افغانستان را ابراز کرده بود. 

معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان گفت، تا زمانی که مراکز تجهیز و تمویل گروه طالبان در کشورهای همسایه فعال باشد، امکان کاهش خشونت وجود ندارد. 

او گفت ما درحالی که از تلاش‌های کشورهای دوست استقبال می‌کنیم، اما در عین حال برداشت ما این است صلح زمانی نتیجه می‌دهد که طالبان حاضر باشند با حکومت افغانستان، دولت افغانستان وملت افغانستان گفت‌وگوهای رودر رو داشته باشند و پیش از آغاز مذاکرات آتش‌بس را قبول کنند.

معین سیاسی وزارت امور خارجه گفت سیاست خارجی کشور را رییس جمهوری و اداره‌های مرتبط در همکاری با یکدیگر تدوین می کنند، و وزارت امور خارجه مجری سیاست تدوین شده است.

او اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه را موضع شخصی وی دانست و گفت آن اظهارات از وزارت امور خارجه نمایندگی نمی‌کند. 

معین وزارت امور خارجه، درهمین حال بیانیه رییس هیات افغانستان در هفتاد وچهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد را پرمحتوا ونتایج این سفر را برای افغانستان مثبت عنوان کرد.

او گفت از هم پاشی گفت‌وگوهای صلح دوحه و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، از بحث‌های اصلی نشست‌های حاشیه‌ای مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود. 

در این نشست‌ها همچنان بر حمایت از نقش زنان در پروسه صلح، حفظ دست آوردهای افغانستان ونقش پررنگ زنان تأکید صورت گرفت. 

افغانستان در ۲۴ اجلاس حاشیه‌ای مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کرده و در دوازده اجلاس آن سخنرانی نیز داشته است

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More