شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون سیاسی طالبان از قطر به پاکستان رفت

در پی توقف موقت مذاکرات صلح بین‌افغانی در دوحه، پایتخت قطر، تیم‌ مذاکره‌کننده دولت افغانستان به کابل بازگشت و هیاتی از طالبان به رهبری ملا برادر به اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، رفت.

نعیم وردک، سخنگوی طالبان، گفت ملا برادر، معاون سیاسی و رییس دفتر گروه طالبان، به دعوت رسمی پاکستان، دیروز ۲۵ قوس/آذر در راس هیاتی به اسلام‌آباد رفت.

ملا برادر در این سفر با عمران خان، نخست‌وزیر، و شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان، دیدار و در مورد مسائل دوجانبه به‌ویژه مشکلات مهاجران و تاجران گفت‌وگو خواهد کرد.

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه پاکستان، سفر دو روزه هیات طالبان به این کشور بخشی از سیاست پاکستان برای برقراری ارتباط با احزاب مهم افغانستان در روند صلح و با هدف تسهیل مذاکرات صلح بین‌افغانی است.

وزارت امور خارجه پاکستان تاکید کرده است این کشور به حمایت از توافق سیاسی فراگیر و گسترده برای صلح، ثبات و رفاه پایدار در افغانستان و منطقه ادامه خواهد داد.

تیم‌های مذاکره‌کننده صلح بین‌افغانی پیش‌تر گفته بودند از آن‌جا که موضوع‌ها و محورهای مذاکرات صلح نیازمند مشورت‌ بیشتر است، دو طرف توافق کرده‌اند که گفت‌وگوها به‌مدت بیست روز متوقف شود.

در چهار ماه گذشته، این دومین‌ بار است که اعضای دفتر سیاسی طالبان به‌طور رسمی به پاکستان می‌روند.

در پی اقدام وزارت امور خارجه پاکستان به تحریم شمار زیادی از اعضای رهبری گروه طالبان، ملا برادر در اوایل سنبله/شهریور سال جاری نیز از قطر به پاکستان رفته بود.

این سفر در حالی صورت گرفت که وزارت امور خارجه پاکستان در راستای اجرای قطعنامه سال ۲۰۱۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد، شماری از رهبران گروه طالبان را تحریم و ضمن وضع محدودیت سفر، دارایی‌هایشان را ضبط کرد.

در فهرست تحریم‌های وزارت امور خارجه پاکستان نام شماری زیادی از مقام‌های ارشد و اعضای هیات مذاکره‌کننده طالبان به چشم می‌خورد. ملا عبدالغنی برادر، معاون و رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر، سراج‌الدین حقانی، معاون طالبان و رهبر شبکه حقانی، و عباس استانکزی، رییس هیات مذاکره‌کننده طالبان، از جمله این افرادند.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان، در توییتی نوشت: «در روند صلحی که دولت افغانستان مالکیت و رهبری آن‌ را نداشته باشد، هیچ‌گونه پیشرفتی را شاهد نخواهیم بود.»

در ماه میزان/مهر سال گذشته، پس از آن‌که دونالد ترامپ روند گفت‌وگوی صلح آمریکا و طالبان را لغو کرد، اعضای دفتر سیاسی طالبان به پاکستان، روسیه، ایران و چین سفر و با مقام‌های این کشورها دیدار کردند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More