شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

معاون ریاست‌جمهوری افغانستان: برای اثبات حمله طالبان به دانشگاه کابل ده‌ها مدرک داریم

 

یک روز پس از حمله‌ مرگبار به دانشگاه کابل، امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، گروه طالبان را عامل این حمله می‌داند و می‌گوید حکومت برای اثبات این ادعا ده‌ها سند در اختیار دارد.

امرالله صالح به نقل از ریاست امنیت ملی/استخبارات و دیگر مقامات امنیتی که در دانشگاه کابل حضور داشتند می‌گوید، اسلحه باقی‌مانده از تروریست‌ها با آنچه که در عکس‌های اعلامیه «داعش جعلی» آمده است مطابقت ندارد. به گفته او، بیرق/پرچم طالبان از بکس/چمدان تروریست‌ها پیدا شده و مهاجمان مانند دیگر حملات تروریستی، آخرین جملات خود را در دیوار اتاق دانشگاه نوشته‌اند: «زنده باد طالبان.»

عکس‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد که پرچم سفید طالبان آغشته به خون در یکی از کلاس‌های دانشگاه کابل افتاده و در دیوار یکی از کلاس‌های دانشگاه «امارت زنده باد» و «شهادت و دوستی وخت» نوشته شده است.

 

 

دولت افغانستان به مناسبت این حمله و برای ادای احترام به قربانیان دانشگاه کابل، امروز سه‌شنبه را عزای عمومی اعلام کرد. علی‌رغم آنکه امروز دانشگاه کابل تعطیل است، پوسترهایی با عکس رهبران طالبان در دیوار دانشگاه کابل نصب شده و در آن نوشته شده: «همه فردا به درس می‌آییم»، «صلح با لشکر ابوجهل (طالبان) را نمی‌خواهیم» و «گفت‌وگوهای دوحه تحریم شود.»

اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در پیام ویدیویی خطاب به مردم افغانستان، حمله به دانشگاه کابل را «حمله بر عزت، پیشرفت و آینده روشن افغانستان» خواند و گفت نیروهای امنیتی این کشور انتقام این حمله را چند برابر از دشمنان خواهد گرفت.    

معاون اول ریاست جمهوری مدعی شده است که مهاجمان در حمله دیروز از تاکتیک شبکه حقانی که از چشم هیچ دستگاه استخباراتی/امنیتی پنهان نیست استفاده کرده و «نوع عملکرد شان شباهت صد درصد با یک گروه جدید دارد که طالبان به اسم فاتح زواک در ولایت خوست ساخته‌اند.»

رهبر شبکه حقانی، معاون گروه طالبان است و از نظر دولت افغانستان، شبکه حقانی ماشین جنگی طالبان است که حملات پیچیده و حمله به شهرها را انجام می‌دهد.

گروه طالبان دیروز دقایقی پس از تیراندازی در دانشگاه کابل، دخالت در این حمله را رد کردند. پس از پایان درگیری و عملیات پاکسازی که نزدیک به هفت ساعت طول کشید، وزارت کشور افغانستان از کشته شدن سه مهاجم خبر داد. پس از پایان عملیات، گروه داعش با انتشار عکس هایی از دو مهاجم به نام‌های «انس البنشیری و طارق الخراسانی» مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

امرالله صالح در یادداشتی اما می‌گوید، «برای اینکه ثابت سازیم این جنایت توسط طالب صورت گرفته است، ده‌ها ثبوت سخت و نرم در اختیار داریم. اما به‌خاطر منصوب‌سازی  جنایت دیروز به داعش فقط همان یک اعلامیه است که به هیچ صورت نمی‌تواند دست و وجدان طالب را از این گناه تاریک و شنیع پاک سازد.» او افزوده است که در گذشته نیز «مهاجمان داعش تحت رهبری صلاح‌الدین از ولسوالی پغمان و ثناوالله از ولسوالی شکردره کابل که این نوع حملات را انجام داده بودند در اصل همکاری تنگاتنگ با شبکه حقانی دارند و زمانی خود رسما عضویت این شبکه را داشتند».

به گفته معاون اول ریاست جمهوری، «داعش بدون طالب توان عملیات را ندارد. زیرساخت نرم و سخت ترور در اختیار طالب است.» صالح در ادامه گفته است، در اثر حمله دیروز طالبان در دانشگاه کابل، ۱۹ تن جان باخته و ۴۰ تن دیگر زخمی شدند.

حمله به دانشگاه کابل با واکنش‌های گسترده ملی و بین‌المللی مواجه شد و شماری از کشورها مانند ایتالیا، آلمان، آمریکا، پاکستان، ایران و همچنین شماری از سازمان‌های بین‌المللی مثل سازمان ملل متحد و ناتو این حمله را محکوم کردند.  

امرالله صالح که از چندی پیش مسئولیت تامین امنیت شهر کابل را به طور موقت به عهده گرفته، اعلام کرد که فهرست تروریست‌ها برای شناسایی در دروازه‌های کابل نصب شده و قرار است امروز نیز فهرست آن‌ها در شهر کابل نصب شود. او افزوده است که شهروندان کابل باید دشمن خود را بشناسند و برای این امر، حکومت فردا تمام جزئیاتی را که از طراحان این حمله در اختیار دارد برای آگاهی مردم منتشر خواهد کرد. به باور صالح، «حفظ این نام‌ها و چهره‌ها در لای کتاب‌های استخباراتی هیچ دردی را درمان نمی‌کند».

معاون رییس جمهوری می‌گوید، دیروز نیروهای حمایت قاطع/ناتو در افغانستان، صد نفر را با تجهیزات از طریق عملیات هوایی به دانشگاه کابل اعزام کرد اما قطعه ۲۲۲ پلیس بدون دخالت و کمک نیروهای خارجی توانستند مهاجمان را  نابود کنند.

امرالله صالح شایعات مبنی بر حضور خود در دانشگاه کابل که گویا مهاجمان به خاطر حضور او این حمله را انجام داده‌اند، تکذیب کرده و در عین حال افزوده است، تاکنون روشن نیست که مهاجمان از دروازه ورودی دانشگاه داخل شده‌اند یا از دیوار محوطه دانشگاه. او گفته است، تحقیقات در این مورد ادامه دارد.

قرار بود دیروز نمایشگاه کتاب افغانستان و ایران در دانشگاه کابل افتتاح و برگزار شود. طاهر زهیر، سرپرست وزارت فرهنگ افغانستان، بهادر امینیان، سفیر جمهوری اسلامی در کابل، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، رییس دانشگاه کابل و شمار دیگری از مقام‌ها برای افتتاح نمایشگاه کتاب در دانشکده هنرهای زیبا حضور داشتند اما مراسم افتتاح به دلیل حمله مهاجمان به‌هم خورد و مقام‌ها دانشگاه کابل را ترک کردند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More