شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مذاکرات بین‌الافغانی تا شش روز دیگر آغاز می‌شود

 

تلویزیون دولتی افغانستان اعلام کرد که مذاکرات صلح میان دولت و گروه طالبان تا شش روز دیگر در ۲۶ اسد/مرداد ماه آغاز می‌شود.

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان نیز در لویه جرگه مشورتی صلح گفت، در صورت آزادی ۴۰۰ زندانی باقیمانده طالبان، مذاکرات مستقیم میان دولت و طالبان آغاز خواهد شد.

لویه جرگه مشورتی صلح با آزادی زندانیان طالبان موافقت کرد و خواهان آغاز فوری مذاکرات صلح و برقراری آتش‌بس شد و از دولت و گروه طالبان خواست اختلافات‌شان را از طریق مذاکرات حل و فصل کنند.

رییس جمهوری افغانستان دیروز یکشنبه ۱۹ مرداد در نشست پایانی لویه جرگه اعلام کرد که دستور آزادی زندانیان طالبان را امضا می‌کند و انتظار دارد گروه طالبان با آتش‌بس سراسری موافقت کند.

گروه طالبان نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها تایید کرده‌اند که در صورت آزادی زندانیان، مذاکرات بین‌الافغانی طی یک هفته آغاز خواهد شد.

در همین حال، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان از قطعنامه لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان و تصمیم رییس جمهور غنی برای امضای فرمان آزادی زندانیان باقی مانده طالبان استقبال کرده و گفته است، انتظار می‌رود با آزادی زندانیان طی چند روز آینده، هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان جهت آغاز فوری مذاکرات صلح به دوحه، پایتخت قطر سفر کند.

زلمی خلیل‌زاد دوشنبه ۲۰ اسد/مرداد ماه، در رشته توییتی، تصمیم لویه جرگه را اقدامی جسورانه خوانده و افزوده است که پس از چهل سال جنگ، اکنون فرصت تاریخی برای صلح ممکن شده و طرف‌ها برای دستیابی به توافق در مورد نقشه راه سیاسی و آتش بس دائمی و جامع برای پایان دادن به جنگ افغانستان، گفت‌وگوها را آغاز می‌کنند. او تصریح کرده است که ایالات متحده به دنبال یک افغانستان مستقل، متحد و دموکراتیک است که با خود و همسایگانش در صلح و تهدیدی برای جهان نباشد.

 

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More