شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

محرومیت ۴۰ درصد کودکان افغانستان از آموزش  

سازمان بین‌المللی حمایت از اطفال در تازه‌ترین گزارشش در مورد وضعیت کودکان نوشته است که در افغانستان از هر پنج کودک، دو کودک از دسترسی به آموزش محروم‌اند.

در این گزارش، افغانستان از نظر میزان دسترسی کودکان به آموزش، مراقبت‌های بهداشتی، تغذیه و امنیت، در جایگاه ۱۵۷ ام در میان ۱۷۶ کشور قرار گرفته است.

سازمان بین‌المللی حمایت از اطفال در این گزارش نشان داده که برخی «پیشرفت‌ها» نیز در زمینه حقوق کودکان حاصل شده است. بر اساس این گزارش در مقایسه با ۲۰ سال قبل، ازدواج زیر سن ۲۰ سال در میان دختران ۴۴ درصد کاهش یافته، اما «هنوز میلیون‌ها کودک از دسترسی به بسیاری از فرصت‌های خدماتی محروم‌اند».

در این گزارش میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال ۶/۷۹ درصد ارزیابی شده و به این ترتیب، رقم کودکانی که از رشد بازمانده‌اند بیش از ۴۰ درصد است. همچنین ۴۱ درصد از کودکان هنوز از خدمات آموزشی بی‌بهره‌اند و شمار کودکان کارگر نیز بر اساس ارزیابی این سازمان به ۲۹/۴ درصد رسیده است.

دفتر بین‌المللی حمایت از اطفال با ابراز نگرانی از این ارقام، این موارد را از چالش‌های اصلی در زمینه حمایت از کودکان عنوان کرده است.

جنگ، ناامنی و فقر از مسایلی‌اند که وضعیت کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این سازمان در گزارشش نشان داده که ۱۵ درصد از کودکان به دلیل جنگ آواره شده‌اند.

در پنج ماه اول سال گذشته میلادی بیش از ۸۷۰ مورد تهدید، ترساندن دانش‌آموزان، درگیری در محیط آموزشی ثبت شده است؛ رقمی که نشان می‌دهد ناامنی یکی از تهدیدهای اصلی در مورد آموزش کودکان است.

مطابق این گزارش، یک هزار مکتب یا مدرسه به دلیل جنگ و سوءاستفاده نظامیان غیر مسئول یا نیروهای افغان تخریب یا بسته شده است.

هرچند در این گزارش وضعیت کودکان افغان وخیم و نگران‌کننده ارزیابی شده، اما در سطح جهانی وضعیت کودکان رو به بهبود است.

مطابق این گزارش، ۲۸۰ میلیون کودک در جریان سال‌های گذشته از حق دسترسی به آموزش برخوردار شده‌اند. همچنان مرگ و میر کودکان، ازدواج زیر سن و کار شاقه در میان کودکان کاهش یافته است.

سازمان بین‌المللی حمایت از اطفال از دولت افغانستان خواسته است که «دستورالعملی را برای ممنوعیت استفاده از مکاتب در مسایل سیاسی و نظامی» تهیه کند، برای تشویق کودکان به آموزش و جلوگیری از ازدواج زیر سن آگاهی‌ دهد و ۸۰ درصد بودجه خدمات بشردوستانه به مناطق آسیب‌‌دیده اختصاص یابد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More