شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مجلس نمایندگان افغانستان به سه وزیر پیشنهادی دولت، رای اعتماد داد

 

در نشست مجلس نمایندگان افغانستان، امروز چهارشنبه ۱۲ قوس/آذر، سه نامزد وزیر رای اعتماد گرفتند.

در پایان روند رای‌گیری و معرفی اعضای جدید کابینه دولت، ۲۴۲ نماینده در مجلس نمایندگان  حاضر بودند و هر نامزد وزیر به ۱۲۲ رای تایید نیاز داشتند.

مجلس نمایندگان افغانستان برای شش تن از نامزدهای پیشنهادی صندوق رای گذاشت که پس از پایان رای‌گیری، سه نامزد وزیر رای اعتماد گرفتند. 

احمدجواد عثمانی، نامزد وزارت صحت‌عامه/بهداشت ۱۴۵ رای تایید گرفت و رسما در سمت وزیر معرفی شد.

 

 

او رشته پزشکی را در دانشگاه کابل و کارشناسی ارشد را در رشته سیاست و مدیریت صحی بین‌لمللی در ایالات متحده آمریکا خوانده است.

عثمانی در سال‌های گذشته در اداره‌های مختلف دولتی و سازمان‌های بین‌المللی کار کرده است. او معاون مالی و اداری وزارت اقتصاد، معاون مالی و اداری وزارت صحت‌عامه/بهداشت، رییس عمومی سیاست و برنامه وزارت صحت‌عامه و مشاور اتحادیه اروپا در وزارت صحت‌عامه افغانستان بود. عثمانی چند ماه قبل، به جای فیروزالدین فیروز، وزیر پیشین بهداشت به عنوان سرپرست این وزارت معرفی شد.

کریمه حامد فاریابی، نامزد وزارت اقتصاد با اخذ ۱۳۶ رای تایید، وزیر اقتصاد شد.

 

 

کریمه حامد فاریابی، از ولایت فاریاب است و در رشته پزشکی تحصیل کرده است. فاریابی در سازمان حمایت از کودکان کار کرده و پیش از این تجربه مدیریتی در نهادهای مهم را نداشته است.

محب‌الله صمیم، نامزد وزارت اقوام و قبایل موفق شد ۲۰۹ رای اعتماد بگیرد.

 

 

محب‌الله صمیم، در رشته آموزش و پرورش تحصیل کرده و مدرک کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل را از دانشگاه کاتب در کابل به‌دست آورده است.

صمیم رییس دانشگاه پلی تکنیک کابل، رییس دانشگاه طبی/پزشکی کابل و رییس اداری وزارت تحصیلات عالی افغانستان بود. او همچنین رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت غزنی بود و در چندین ولسوالی ولایت غزنی به عنوان ولسوال/فرمانداری محلی کار کرده است. او دو ماه قبل از سوی رییس‌جمهوری به عنوان نامزد و سرپرست وزارت اقوام و قبایل معرفی شد.

در این میان، دو نامزد وزیر و نامزد ریاست بانک مرکزی افغانستان موفق به کسب رای اعتماد مجلس نمایندگان افغانستان نشدند.

مجیب‌الرحمن کریمی، نامزد وزارت احیا و انکشاف دهات/توسعه روستاها با اخذ ۱۱۸ رای موفق به کسب رای لازم برای وزارت نشد

کریمی کارشناسی را در رشته زراعت در دانشگاه کابل و کارشناسی ارشد را در بخش برنامه‌ریزی منطقه‌ای و توسعه روستاها در دانشگاه بین‌المللی AIT کشور تایلند خوانده است. کریمی استاد دانشگاه بود و در ادارات دولتی و سازمان‌های بین‌المللی کار کرده است. مجیب‌الرحمن کریمی در سال ۱۳۹۶ با حکم رییس‌جمهوری سرپرست وزارت توسعه روستاها و بعدا با کسب رای اعتماد از سوی مجلس نمایندگان وزیر این وزارتخانه شد. او اخیرا بار دیگر از سوی رییس‌جمهوری نامزد وزارت توسعه روستاها شد اما امروز مورد تایید مجلس نمایندگان قرار نگرفت.

رنگینه حمیدی با گرفتن ۱۱۴ رای اعتماد از مجلس، نتوانست به‌ عنوان وزیر معارف مورد تایید قرار بگیرد.

رنگینه حمیدی، نامزد وزارت معارف/آموزش و پرورش در ولسوالی ارغنداب ولایت قندهار متولد و در ایام کودکی به همراه خانواده‌اش به پاکستان و از آنجا به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد. او بزرگ شده آمریکا است و در رشته مطالعات ادیان در دانشگاه ویرجینیا تحصیل کرده است.  حمیدی در زمینه صنایع دستی زنان افغانستان و همچنین در پیشینه فعالیت داوطلبانه در زمینه رشد کودک، روانشناسی آموزشی، مدیریت ‌آموزشی، تعلیم و‌ تربیت اسلامی را دارد.

اجمل احمدی، نامزد ریاست بانک مرکزی افغانستان، ۷۲ رای گرفت و موفق نشد به کرسی ریاست بانک مرکزی تکیه بزند.

او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهر غزنی و تحصیلات عالی را بیرون از کشور خوانده است. احمدی دو مدرک کارشناسی ارشد دارد. او کارشناسی ارشد را در رشته تجارت در دانشگاه هاروارد آمریکا و رشته اقتصاد  را در دانشگاه هاروارد کندی خوانده است.

احمدی در سال‌های گذشته در مدیریت دارایی‌ها، سهام، و مشاوره در شرکت‌های جهانی بانک جهانی، شرکت‌های خصوصی، و وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا کار کرده است. او همچنین برای چهار سال در دوره حکومت وحدت ملی مشاور ارشد رییس‌جمهوری افغانستان در امور مالی و بانکداری بود و در سال ۱۳۹۷ با حکم رییس جمهوری سرپرست وزارت صنعت و تجارت شد.

مجلس نمایندگان افغانستان پارسال به دلیل عدم پاسخگویی و عدم حضور او در مجلس، بودجه وزارت صنعت و تجارت را تعلیق و امضای او را در قراردادها و مقرری‌ها بی‌اعتبار اعلام کرد.

مجلس نمایندگان افغانستان طی سه مرحله برای ۲۵ تن از اعضای جدید کابینه صندوق رای گذاشت که از این جمع ۲۰ تن از آن‌ها موفق شدند رای اعتماد کسب کنند.

در مرحله اول، ده نامزد وزیر موفق شدند رای اعتماد مجلس را کسب کنند. در مرحله دوم، از میان ۹ نامزد پیشنهادی هفت تن از آن‌ها شامل رییس امنیت ملی/استخبارات رای اعتماد گرفتند. در این مرحله نامزد‌های وزارتخانه‌های فرهنگ و امور زنان نتوانستد رای اعتماد بگیرند.

در سومین و آخرین مرحله، از جمع شش نامزد پیشنهادی، سه نامزد وزیر رای اعتماد گرفتند و سه تن دیگر شامل نامزد ریاست بانک مرکزی ناکام شدند.

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان در نشست امروز، روند رای اعتماد به اعضای کابینه را موفق خواند و از اشرف غنی، رییس‌جمهوری خواست، برای وزارت‌های اطلاعات و فرهنگ، امور زنان، معارف و احیا و انکشاف دهات و نیز بانک مرکزی افراد دیگری را به این مجلس معرفی کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More