شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

لویه جرگه با آزادی مشروط چهارصد زندانی طالبان موافقت کرد

شورای عالی مصالحه افغانستان از پایان کار کمیته‌های لویه جرگه خبر داد و اعلام کرد که لویه جرگه مشورتی صلح با آزادی مشروط ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده‌ طالبان موافقت کرده است تا «هیچ بهانه‌‌ای برای تاخیر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی» وجود نداشته باشد.

شورای مصالحه ملی شنبه ۱۸ اسد/مرداد اعلام کرد روسای کمیته‌های لویه جرگه در نشست عمومی گفتند برای رسیدن به صلح و پایان جنگ، با رهایی زندانیان طالبان موافقت می‌کنند مشروط بر این‌که جامعه‌ جهانی از آغاز گفت‌وگوها و تامین صلح پایدار حمایت کند.

بر اساس بیانیه شورای عالی مصالحه، اعضای لویه جرگه مشورتی صلح موافقت با آزادی زندانیان طالبان را به‌معنای بخشش جرم‌های آنان ندانسته و گفته‌اند هیچ فرد یا نهادی حق بخشش ندارد اما صلح و ثبات اولویت ملی و ضرورت همگانی است.

در دومین روز نشست لویه جرگه، روسای کمیته‌های پنجگانه‌ در نشست عمومی پیشنهاد کردند حکومت افغانستان ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده طالبان را آزاد کند، آتش‌بس بدون قید‌و‌شرط برقرار شود و دو طرف به آن متعهد باشند.

در بیانیه شورای عالی مصالحه افغانستان آمده است بر اساس پیشنهادهای لویه جرگه، زندانیان طالبان تحت ضمانت ملی و بین‌المللی آزاد می‌شوند و «طالبان دیگر نباید به نام داعش حملات هراس‌افکنانه انجام دهند».

لویه جرگه مشورتی صلح خواستار آغاز فوری مذاکرات و انعطاف‌پذیری دو طرف شده و از دولت افغانستان خواسته است هیاتی ملی و جامع برای مذاکرات صلح تشکیل دهد که توانایی دفاع از «نظام جمهوریت ارزش‌ها و دستاوردهای ۱۹ سال اخیر، حفظ آزادی‌ها و حقوق شهروندی مطابق با قانون اساسی به‌ویژه حقوق و آزادی‌های زنان، آزادی بیان و مطبوعات» را داشته باشد و از «قانون اساسی به‌ویژه فصل دوم قانون اساسی و نظام مردم‌سالار در مذاکرات» دفاع کند.

اعضای لویه جرگه مشورتی صلح پیشنهاد کرده‌اند مذاکرات صلح به رهبری افغان‌ها ترجیحا در افغانستان برگزار شود و کشورهای دخیل در قضیه‌ افغانستان از حمایت طالبان دست بردارند و به تشدید تنش‌ها دامن نزنند.

بر اساس بیانیه شورای عالی مصالحه، لویه جرگه مشورتی صلح از جامعه‌ جهانی خواسته است از شروع گفت‌وگوها و تامین صلح پایدار در افغانستان حمایت کند و توافق صلح با نظارت و ضمانت سازمان ملل متحد و قدرت‌های بزرگ جهانی و منطقه‌ای صورت گیرد. 

اعضای لویه جرگه همچنین از طالبان خواسته‌اند نیروهای امنیتی زندانی را آزاد کنند.

لویه جرگه از حکومت افغانستان نیز خواسته است رضایت خانواده‌های قربانیان جنگ را به دست آورد، اقشار مختلف جامعه به‌ویژه زنان و جوانان را در هیات مذاکره‌‌کننده‌ صلح مشارکت دهد و مردم افغانستان را در جریان پیشرفت مذاکرات صلح قرار دهد.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ و رییس جرگه‌ مشورتی صلح، در نشست عمومی گفت مشاوره‌ها و پیشنهادهای لویه جرگه برای دولت افغانستان اهمیت فراوان دارد و دولت در مذاکرات صلح از آن استفاده ‌خواهد کرد.

عبدالله عبدالله پیشنهادهای لویه جرگه را موفقیت بزرگ خواند و گفت: «هرچند شرایط دلخواه نیست، آنچه پیروزی ما را به‌صورت قطعی تضمین می‌کند اتحاد و اتفاق است.»

قرار است فردا یکشنبه، نتایج لویه جرگه مشورتی صلح در قالب قطعنامه اعلام شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More