شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فرمانده سنتکام: حمایت آمریکا از صلح و امنیت افغانستان پابرجاست

 

ژنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده ستاد مرکزی فرماندهی نیروهای آمریکا (سنتکام)، در سفری به افغانستان، به اشرف غنی، رییس‌جمهوری این کشور، اطمینان داد که حمایت ایالات متحده آمریکا از صلح و تامین امنیت افغانستان پابرجاست.

ژنرال مک‌کنزی در دیدار با اشرف غنی گفت ایالات متحده آمریکا در کنار افغانستان ایستاده است تا این کشور «دوباره به مکان امن برای تروریسم مبدل نشود». در این دیدار، اشرف غنی صلح را خواسته اساسی مردم و اولویت مهم حکومت خواند و گفت طالبان باید از جنگ و خشونت دست بکشند.

 

 

سفر مقام ارشد نظامی آمریکا به افغانستان در حالی صورت گرفته که بخش اول توافق‌نامه میان آمریکا‌‌ و طالبان تکمیل شده است. به‌رغم این مساله، خشونت‌ها در افغانستان کماکان ادامه دارد و حمله طالبان با خودرو بمب‌گذاری‌شده به مرکز ولایت سمنگان در شمال افغانستان نشان داد که این گروه بار دیگر به حملات خشونت‌بار در شهرها روی آورده است.

بر اساس توافق‌نامه دوحه، آمریکا متعهد شده است تمام نیروهای آمریکایی و نیروهای بین‌المللی در ۱۴ ماه از افغانستان خارج می‌شوند. در گام نخست، نیروهای آمریکایی در ۱۳۵ روز، به ۸۶۰۰ نفر کاهش می‌یابند و از نیروهای ائتلاف نیز به تناسب آن کم خواهد شد. کاهش خواهند یافت. در این ۱۳۵ روز، آمریکا و متحدانش نیروهای خود را از پنج پایگاه در افغانستان خارج خواهند کرد و قبل از شروع مذاکرات مستقیم میان دولت و طالبان، دو طرف باید ۶۰۰۰ زندانی را مبادله کنند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، پایان بازه زمانی ۱۳۵ روزه را نقطه عطف اجرایی شدن توافق‌نامه خوانده و گفته ایالات متحده آمریکا تلاش کرده است مرحله اول تعهداتش را مطابق این توافق‌نامه انجام دهد. او از کاهش نیروهای آمریکایی و ائتلاف و ترک پنج پایگاه نظامی در افغانستان خبر داده است.

 

 

گروه طالبان نیز اعلام کرده است در این ۱۳۵ روز، هیچ حمله‌ای به نیروهای آمریکایی نکرده و گفته است اقدام آمریکا به کاهش نیروهای خارجی و تخلیه پایگاه‌ها گامی مثبت و خوب است. اما طالبان از تاخیر در آزادی زندانیان و همچنین از خارج نشدن اسامی برخی از اعضای طالبان از فهرست سیاه پیش از شروع مذاکرات مستقیم، ابراز نگرانی کرده‌اند. از سوی دیگر، طالبان گفته‌اند آمریکا بر‌خلاف تعهداتش، در این بازه زمانی ۱۳۵ روزه، با نظامیان دولت افغانستان همکاری و اقدام به حملات هوایی کرده است.

به‌رغم امضای توافق‌نامه، فرایند آزادی زندانیان دولت و طالبان تکمیل نشده است و خشونت‌ها همچنان ادامه دارد. به‌صورت مشخص، حمله طالبان در سمنگان، که در نتیجه آن ۱۱ نیروی امنیتی کشته و دست‌کم ۶۳ تن دیگر شامل غیرنظامیان مجروح شدند، با انتقادهایی رو‌به‌رو شده است.  

زلمی خلیل‌زاد حمله طالبان در سمنگان را محکوم کرده و چنین حملاتی را غیرقابل‌قبول خوانده است. در پی امضای توافق‌نامه دوحه، میان دولت و طالبان آتش‌بس اعلام‌نشده برقرار شد و دو طرف متعهد شدند خشونت‌ها را کاهش دهند و روی مذاکرات متمرکز شوند. بر اساس توافق اعلام‌نشده میان دو طرف، قرار بود طالبان به مراکز نظامی و شهرها حمله نکنند و نظامیان دولت نیز حملاتشان به طالبان را متوقف کنند.

گروه طالبان حمله در سمنگان را «عکس‌العمل» به حملات اخیر نظامیان دولت در ولسوالی سنگین ولایت هلمند، که در نتیجه آن شمار زیادی غیرنظامی کشته و مجروح شدند، عنوان کرده است.

از نظر زمانی، مرحله نخست توافق‌نامه دوحه به پایان رسیده است و در مرحله دوم، طالبان روابطش را با القاعده قطع می‌کند و نیروهای آمریکایی نیز به‌طور کامل از افغانستان خارج خواهند شد. به گفته زلمی خلیل‌زاد، مرحله بعدی اجرایی شدن توافق‌نامه مبتنی بر تحقق تکمیل فرایند آزادی زندانیان، کاهش خشونت و مذاکرات بین‌‌افغانی خواهد بود. اما دولت افغانستان اخیرا اعلام کرده است حدود ۶۰۰ زندانی طالبان را به دلیل ارتکاب جرایم جنایی و اخلاقی از زندان رها نخواهد کرد. به گفته مقام‌های دولت افغانستان، طالبان نه تنها روابطش را با القاعده قطع نکرده‌ است بلکه حملات مشترک نظامی در بخش‌هایی از افغانستان از جمله در ولایت بدخشان انجام داده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More