شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عملیات بازداشت کرام‌الدین کریم ناموفق بود

نیروهای امنیتی افغانستان در عملیات نظامی در ولایت پنجشیر، موفق به بازداشت کرام‌الدین کریم، رییس پیشین فدراسیون فوتبال این کشور، نشدند.

منصور عنابی، سخنگوی والی پنجشیر، به ایران اینترنشنال گفت حوالی ساعت ۱۰ شب ۲ سنبله/شهریور، عملیات نظامی برای بازداشت کرام‌الدین کریم در ولایت پنجشیر صورت گرفت اما کرام‌الدین کریم در محل حضور نداشت و این عملیات به پایان رسیده است.

به گفته سخنگوی والی پنجشیر، این عملیات را پلیس وزارت امور داخله/کشور از طریق زمین و هوا و بدون هماهنگی با مقام‌های محلی ولایت پنجشیر، صورت داده است و والی پنجشیر، رییس امنیت ملی و فرماندهی پلیس این ولایت در جریان این عملیات قرار نداشتند.

دادستانی کل افغانستان کرام‌الدین کریم، رییس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان، و چند مقام دیگر این فدراسیون را به اتهام سوءاستفاده از جایگاه و آزار جنسی مکرر زنان فوتبالیست این کشور ممنوع‌الخروج و دستور بازداشت آنان را صادر کرده است.

در همین حال، گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که عملیات شبانه نیروهای امنیتی در پنجشیر با واکنش مردم محلی مواجه شده است و مردم با نیروهای امنیتی درگیر شده‌اند. اما سخنگوی والی پنجشیر درگیری پلیس با مردم را تایید نکرد. او گفت این عملیات غیرمنتظره بود و مردم به این موضوع حساسیت نشان دادند، اکنون نیروها به کابل بازگشته‌اند و وضعیت پنجشیر به حالت عادی برگشته است.

به گفته منصور عنابی، پرونده کرام‌الدین کریم در کابل است و اداره محلی پنجشیر هنوز دستور بازداشت او را دریافت نکرده است.

سال گذشته، فیفا کرام‌الدین کریم را به اتهام آزار و اذیت جنسی زنان فوتبالیست افغان مقصر شناخت. فیفا رییس فدراسیون فوتبال افغانستان را یک میلیون دلار جریمه نقدی و به‌صورت دائمی از هرگونه فعالیت مرتبط به فوتبال محروم کرد.

شماری از اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان به فیفا شکایت کرده بودند که در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸، مقام‌های فدراسیون فوتبال افغانستان، به‌خصوص کرام‌الدین کریم، آن‌ها را آزار و اذیت جنسی کرده‌اند.  

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، اخیرا در نشستی با نمایندگان جامعه جهانی در کابل، از مردم ولایت پنجشیر خواست به‌ احترام احمدشاه مسعود و عبدالله عبدالله، کرام‌الدین کریم را از این ولایت بیرون کنند یا به نیروهای امنیتی کمک کنند تا او دستگیر و حاکمیت قانون برقرار شود. اشرف غنی در سخنانی در مورد مبارزه حکومت با فساد اداری و اجرای قانون، با اشاره به کرام‌الدین کریم، گفت: «پنجشیر، سرزمین مدافعان آزادی افغانستان است و افرادی مانند کرام‌الدین کریم نمی‌توانند حمایت چنین مردمی را داشته باشند.»

آن زمان، محمد‌علم ایزدیار، معاون مجلس سنای افغانستان، سخنان اشرف غنی را «شرم‌آور و مایه تاسف» خواند و گفت رییس‌جمهوری کشور در حضور نمایندگان چهل کشور و سازمان بین‌المللی، مردم پنجشیر را مخالف قانون معرفی کرده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More