شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عفو بین‌الملل: کاهش خشونت در افغانستان بدون توقف حملات به غیرنظامیان «پوچ» است

 

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید نمایندگان ایالات متحده آمریکا و طالبان طی هفته گذشته در دوحه، پایتخت قطر، پشت درهای بسته ظاهرا مشغول مذاکره بر سر «کاهش خشونت» در افغانستان بودند.

عفو بین‌الملل روز جمعه ۴ دلو/ بهمن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مذاکرات ایالات متحده و طالبان برای کاهش خشونت، باید شامل تعهد هر دو طرف برای پیروی از قوانین جنگ و پایان دادن به همه حملات به غیرنظامیان باشد.

در بیانیه‌ عفو بین‌الملل آمده است: «در یک درگیری که مشخصه آن حمله به غیرنظامیان است، اصطلاح «کاهش خشونت» پوچ است. میزان خشونت قابل قبول وجود ندارد. ایالات متحده و طالبان باید متعهد به پیروی از قوانین جنگ باشند و به همه حملات به غیرنظامیان افغانستان پایان دهند.»

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به گزارش دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نوشته است که در نه ماه اول سال ۲۰۱۹، حداقل ۲۵۶۳ غیرنظامی کشته و حدود ۵۶۷۶ نفر مجروح شده‌اند.

براساس آمار دفتر یوناما، از سال ۲۰۰۹ به این طرف، بیش از صدهزار نفر در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند. براساس اعلام عفو بین‌الملل، در این دوره نزدیک به ۳۴هزار شهروند افغانستان کشته شده‌اند که بیشتر آن‌ها کودک بوده‌اند. به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، افغانستان همچنان مرگبارترین کشور در جهان برای کودکان است.

به گفته عفو بین‌الملل، غیرنظامیان هم در عملیات نیروهای طرفدار دولت و نیروهای بین‌المللی و هم در حملات طالبان و دیگر گروه‌های مسلح کشته می‌شوند.

عفو بین‌الملل در بیانیه خود آورده است که طالبان و سایر گروه‌های مسلح با حمله به مدارس و مساجد، دست به جنایت جنگی زده‌اند.

در این بیانیه‌ آمده است، گروه مسلحی که خود را «دولت اسلامی خراسان» می‌نامد، با تکیه بر فرقه‌گرایی، به اقلیت‌های مذهبی حمله می‌کند؛ از جمله این حملات می‌توان به بمب‌گذاری در یک مراسم عروسی شیعه هزاره در ماه اوت گذشته اشاره کرد که در آن، جان نزدیک به ۱۰۰ نفر را گرفته است.

این سازمان، همچنان گفته است نیروهای طرفدار دولت و نیروهای بین‌المللی نیز مسئول کشته شدن غیرنظامیان در حملات هوایی و «عملیات جستجوی شبانه» بوده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به نشست «گفت‌وگوی بین‌الافغانی» که میان طالبان و شماری از فعالان جامعه مدنی افغانستان در ماه ژوئیه پارسال در قطر انجام شد، می‌گوید دو طرف درمورد کاهش خشونت‌ها توافق کردند، اما به گفته این سازمان و براساس آمار یوناما، ماه ژوئیه ۲۰۱۹ مرگبارترین ماه ثبت‌شده است.

در بیانیه‌ عفو بین‌الملل به نقل از عمر وراج، یکی از مسئولان این سازمان، آمده است: «ادعاهای صلح را تا زمانی که مبارزان همچنان غیرنظامیان را هدف قرار دهند، نمی‌توان جدی گرفت. آن‌ها باید متعهد به محافظت از غیرنظامیان باشند و همه حملات به غیرنظامیان باید مورد بررسی و محاکمه قرار گیرند. مذاکرات صلح تحت هیچ شرایطی نباید مجوز مصونیت از مجازات باشد.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More