شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عفو بین‌الملل خواهان رهایی فوری دو تن از مدافعان حقوق‌ بشر افغانستان شد

سازمان عفو بین‌الملل از دولت افغانستان خواسته است دو مدافع حقوق بشر را كه سازمان امنیت ملی این کشور بازداشت کرده است رها کند.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید اداره امنیت ملی/استخبارات افغانستان موسی محمودی و احسان‌الله حمیدی، دو مدافع حقوق بشر در ولایت لوگر، را در تاریخ ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان)، هنگامی که می‌خواستند به دیدار سفیر اتحادیه اروپا در کابل بروند، خودسرانه بازداشت کرده‌اند.

روزنامه بریتانیایی گاردین اخیرا در گزارشی نوشته بود دست‌کم ۵۴۶ کودک پسر در شش مدرسه/مکتب در ولایت لوگر افغانستان قربانی آزار و اذیت جنسی آموزگاران، دانش‌آموزان بزرگ‌تر و افراد زورمند بوده‌اند.

عفو بین‌الملل می‌گوید این دو مدافع حقوق بشر بیش از ۱۰۰ فیلم در مورد سوءاستفاده جنسی از کودکان را مستند کرده‌اند و پس از مصاحبه با روزنامه گاردین و تلویزیون طلوع‌‌نیوز افغانستان در مورد سوءاستفاده جنسی از کودکان در ولایت لوگر، بازداشت شده‌اند.

به گزارش گاردین، پنج خانواده پس از دیدن تصاویر فرزندانشان در ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، آن‌ها را کشته‌اند. در گزارش گاردین آمده است دو پسر ۱۳ و ۱۵ ساله دیگر در هفته‌های اخیر به دست افراد ناشناس به قتل رسیده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید این دو مدافع حقوق بشر اکنون در بازداشت سازمان امنیت ملی و زیر شکنجه و بدرفتاری‌اند. عفو بین‌الملل در ادامه افزوده است مقام‌های دولتی به‌جای مجازات مدافعان حقوق بشر باید از اقدام آن‌ها در افشای جنایت‌های هولناک حمایت و عاملان آزار جنسی کودکان را محاکمه کنند.

به گفته عفو بین‌الملل، موسی محمودی یک روز قبل از ناپدید شدن گفته بود که مصونیت ندارد و سازمان امنیت ملی به دنبال بازداشت اوست. موسی محمودی همچنین گفته بود که به‌خاطر افشای سوءاستفاده جنسی از کودکان تهدید به مرگ شده است.

عفو بین‌الملل می‌گوید مدافعان حقوق بشر در افغانستان پیوسته با تهدید مواجه‌اند. از این رو، از جامعه بین‌المللی خواسته است تا دولت افغانستان را برای محافظت از فعالان حقوق بشر تحت فشار بگذارد.

رسانه‌های افغانستان امروز ۴ قوس/آذر گزارش دادند که موسی محمودی، رییس جامعه مدنی ولایت لوگر، پس از افشای آزار جنسی کودکان ناپدید شده است.

ریاست عمومی امنیت ملی/استخبارات افغانستان تاکنون در این مورد اظهار‌نظر نکرده است.

وزارت معارف/آموزش‌و‌پرورش افغانستان یک روز پس از انتشار گزارش گاردین، در ۲۳ عقرب/آبان، اعلام کرد که ادعای سوءاستفاده از کودکان در مراکز آموزشی ولایت لوگر را بررسی می‌کند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More