شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عضو پارلمان افغانستان: انفجار در مدرسه دخترانه کابل کار ایران است

شاه‌پور حسن‌زوی، نماینده ولایت لوگر در مجلس نمایندگان افغانستان، گفت انفجارها در مدرسه سیدالشهدا در غرب کابل، کار جمهوری اسلامی ایران است.

این عضو مجلس نمایندگان روز دوشنبه ۲۰ ثور/اردیبهشت، در نشست عمومی مجلس مدعی شد که ایران نقش مستقیم در انفجار کابل دارد. او هرچند در مورد ادعایش مبنی بر دست داشتن ایران در انفجارها جزئیاتی ارائه نکرد، افزود ایران نمی‌خواهد افغانستان آباد شود. شاه‌پور حسن‌زوی همچنین گفت: «جاسوسان ایران در مجلس نمایندگان افغانستان حضور دارند و از اقدامات ایران دفاع می‌کنند.»

به دنبال این سخنان شاه‌پور حسن‌زوی، شماری از نمایندگان مجلس به او اعتراض کردند و نشست مجلس مدتی مختل شد.

عبدالقیوم سجادی، نماینده ولایت غزنی در مجلس، در واکنش به ادعای شاه‌پور حسن‌زوی، گفت برخی از نمایندگان قوم پشتون به‌جای ابراز همدردی به‌دلیل این حمله به دانش‌آموزان، یک مجموعه قومی و مذهبی را به جاسوسی برای کشورهای دیگر متهم می‌کنند. او گفت شیعیان و مردم هزاره به بهانه‌های مختلف هدف قرار می‌گیرند و کشته می‌شوند. او تاکید کرد که تروریست قوم و مذهب نمی‌شناسد اما از نمایندگان قوم پشتون در مجلس انتظار می‌رفت که در چنین رویدادی، با مردم هزاره همدردی کنند. این عضو مجلس سخنان شاه‌پور حسن‌زوی را نمک پاشیدن به زخم مردم خواند.

نادر کتوازی، نماینده ولایت پکتیکا در مجلس، گفت عامل انفجار مدرسه در کابل هر که بود از شهر میرانشاه پاکستان یا از ایران برای ایجاد تفرقه بین مذاهب آمده بود. او گفت تروریست‌ها همه اقوام را هدف قرار می‌دهند.

میر‌رحمان رحمانی، رییس مجلس، گفت پارلمان خانه ملت است و باید مثالی از وحدت ملی باشد. او از نمایندگان خواست از ابراز‌ نظرهای اختلاف‌برانگیز خودداری کنند.

یک روز پس از حملات پی‌در‌پی مقابل مدرسه‌ای دخترانه در غرب کابل که بیش از ۵۰ کشته و بیش از ۱۰۰ مجروح بر جای گذاشت، وزیر خارجه ایران گفت که دانش‌آموزان مدرسه کابل قربانی «تکفیری‌های داعشی» شدند.

محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دیروز یکشنبه ۱۹ ثور/اردیبهشت در رشته توییتی نوشت: «داغدار دخترکان معصوم و روزه‌داری هستیم که مظلومانه قربانی تکفیری‌های داعشی شدند، تکفیری‌هایی که نشان دادند با اسلام و انسانیت بیگانه‌اند‌.»

محمدجواد ظریف در حالی این حمله را به گروه داعش نسبت می‌دهد که تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت حمله به دانش‌آموزان را بر عهده نگرفته است. دولت افغانستان این انفجار را به طالبان نسبت داده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین تاکید کرد: «زمان آن رسیده که تمامی آن‌هایی که دل در گرو اسلام و افغانستان دارند، به برادرکشی پایان‌ داده و یکپارچه عرصه را بر داعشیان بی‌وطن تنگ کنند.»

گروه طالبان نیز پس از وقوع انفجارها، این حمله را به گروه داعش نسبت داد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفت این حمله «کار حلقات منحوسی می‌باشد که تحت پرورش و حمايت استخباراتی اداره کابل (دولت افغانستان) به‌نام داعش فعاليت دارند».

در پی حمله مرگبار به مدرسه دخترانه کابل و انفجار در لوگر، دولت افغانستان فردا سه‌شنبه ۲۱ ثور/اردیبهشت را عزای عمومی اعلام کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More