شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عبدالله عبدالله: مردم افغانستان از خروج نیروهای بین‌المللی‌ تشویش دارند

در پی اعلام زمان خروج نیروهای بین‌المللی‌ از افغانستان، رییس شورای عالی مصالحه‌ افغانستان، گفت این موضوع باعث ایجاد تشویش در مردم افغانستان شده است.

به گفته عبدالله عبدالله، مردم اکنون خروج نظامیان آمریکایی را با خروج سربازان اتحاد جماهیر شوروی از افغانستان در دهه ۱۹۹۰ مقایسه می‌کنند. عبدالله عبدالله از این مقایسه ابراز تاسف کرد اما تاکید کرد مردم مورد «ملامت» نیستند و در حال حاضر، تنها فکری که از خروج نیروهای خارجی از کشور به ذهن مردم می‌رسد، همین است.

نیروهای نظامی اتحاد جماهیر شوروی سابق پس از ۹ سال حضور در افغانستان، در سال ۱۳۶۷ افغانستان را ترک کردند. پس از خروج نظامیان شوروی از افغانستان، این کشور درگیر جنگ داخلی شد و از آن پس، جنگ در این کشور به اشکال مختلف ادامه یافت. آن زمان نیز حکومت افغانستان تحت حمایت شوروی و به کمک‌های نظامی و اقتصادی این کشور وابسته بود.

عبدالله عبدالله روز شنبه ۲۸ حمل/فروردین، در مراسم افتتاحیه «خانه آزادی بیان افغانستان»، با اشاره به نگرانی‌های مردم در مورد خروج نیروهای نظامی بین‌المللی‌ گفت: «ما به‌عنوان مسئولان دولت باید ثابت کنیم که توانایی و ظرفیت این را داریم که با داشتن مردم افغانستان، از آن‌ها نمایندگی خوب کنیم، وحدت بین مردم را تامین و گام‌هایی برداریم که آن گام‌ها سبب اطمینان بیشتر مردم شود.»

رییس شورای مصالحه افغانستان تاکید کرد خروج نیروهای بین‌المللی‌ از افغانستان به‌معنی پایان همکاری‌های جهانی در افغانستان نیست بلکه با خروج نظامیان خارجی از افغانستان، کمک‌های جهانی به این کشور همچنان ادامه خواهد یافت.

عبدالله عبدالله در ادامه افزود در زمان خروج سربازان شوروی، کمک‌های بشردوستانه به افغانستان محدود بود و فقط چند موسسه در این کشور فعالیت داشتند. او با تاکید بر ادامه کمک‌ها و همکاری‌های جهانی پس از خروج سربازان خارجی، گفت اما «ما نیز همیشه در یک خیال نباشیم که پیوسته سربازان خارجی در دفاع از ما می‌آیند و با تحمل تلفات انسانی، دو تریلیون دلار هم مصرف می‌کنند». عبدالله تصریح کرد کمک‌های جهانی به افغانستان روزی به پایان می‌رسد و باید هم چنین شود. او ادامه داد: «ما نیز به خود لازم نمی‌بینیم که بگوییم اگر قوای خارجی در افغانستان نباشد، ما توانایی این را نداریم که به عنوان یک ملت و کشور دوام بیاوریم.» 

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، هفته گذشته اعلام کرد همه سربازان این کشور تا پنج ماه دیگر، در ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱، افغانستان را ترک می‌کنند. در پی اعلام خروج نیروهای بین‌المللی‌ از افغانستان، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به کابل رفت و در دیدار با اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، گفت خروج نیروهای آمریکایی به‌معنی تضعیف روابط راهبردی میان دو کشور نخواهد بود و ایالات متحده آمریکا به تعهداتش به دولت و مردم افغانستان پایبند است. بلینکن گفت ایالات متحده آمریکا به حمایت‌های دیپلماتیک و بشردوستانه از افغانستان و پشتیبانی از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ادامه می‌دهد و تلاش‌های آمریکا برای تسهیل روند صلح افغانستان نیز ادامه خواهد یافت. 

رییس‌جمهوری افغانستان نیز از خروج نیروهای بین‌المللی‌ استقبال کرد و گفت نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان توانایی دفاع از کشور را دارند. 

به‌رغم استقبال و اطمینان مقام‌های دولت افغانستان مبنی بر تامین امنیت، گروه طالبان تاخیر پنج ماهه خروج نظامیان آمریکایی را نقض توافق‌نامه دوحه خواندند و در مورد خروج دیر‌هنگام نیروهای خارجی هشدار دادند.

در کنار نگرانی‌های مردم افغانستان، که عبدالله عبدالله به آن اشاره کرد، شماری از مقام‌های نظامی پیشین آمریکا نیز در مورد خروج نیروهای بین‌المللی‌ از افغانستان هشدار دادند.

هربرت مک‌مستر، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا، تصمیم خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان را فاجعه‌ای راهبردی خواند و در رشته‌توییتی نوشت: «تصمیم ایالات متحده آمریکا به خروج از افغانستان، در حالی که طالبان به حملات مرگبارشان علیه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی افغان ادامه می‌دهند، مضحکه‌‌‌ای اخلاقی و فاجعه‌ای راهبردی است.»

‏دیوید پترائوس، فرمانده سابق نیروهای آمریکا در خاورمیانه و افغانستان، نیز در واکنش به تصمیم دولت بایدن گفت: «پایان دادن به نقش آمریکا در یک جنگ بی‌پایان باعث نمی‌شود این جنگ بی‌پایان تمام شود. فقط نقش ما پایان می‌یابد. من نگرانم که این جنگ بدتر شود.» 

عبدالله عبدالله حضور نیروهای خارجی برای تامین ثبات را شایسته مردم افغانستان ندانست و گفت ما دیگر فرصتی برای از دست دادن نداریم و باید از فرصت موجود استفاده کنیم. به گفته عبدالله، با خروج نظامیان خارجی از افغانستان، طالبان دیگر بهانه‌ای برای ادامه جنگ ندارند. او افزود قبل از حضور نظامیان خارجی در افغانستان، گروه‌های تروریستی در این کشور حضور داشتند و «اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده، قبل از حضور نیروهای بین‌المللی‌ در افغانستان، در این کشور خانه گرفت و از افغانستان دنیا را تهدید کرد».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More