شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عبدالله عبدالله در تهران: ادامه جنگ افغانستان بر کشورهای همسایه نیز تاثیر می‌گذارد

عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه افغانستان، در سفر به تهران، ضمن دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی، و حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، با شبکه دو صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز گفت‌وگو کرد.

در خبرنامه شورای مصالحه افغانستان آمده است محمدجواد ظریف در دیدار با عبدالله عبدالله گفت جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌های صلح در افغانستان حمایت می‌کند و ایران موفقیت روند صلح در افغانستان را موفقیت خود می‌داند و جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌های عبدالله برای دستیابی به صلح دائمی در افغانستان حمایت می‌کند. ظریف علاوه بر ابراز حمایت ایران از تلاش‌های منطقه‌ای برای صلح افغانستان، تاکید کرد روابط دوجانبه میان دو کشور حسنه است.

عبدالله عبدالله نیز گفت تحقق صلح و ثبات در افغانستان نیازمند اجماع منطقه‌ای و حمایت از تلاش‌های صلح، و صلح در افغانستان به‌معنای صلح در منطقه است.

رییس شورای مصالحه در دیدار با محمدجواد ظریف، ایران را از همسایگان و متحدان افغانستان خواند و از جمهوری اسلامی ایران خواست از تلاش‌ها برای دستیابی به صلح دائمی، عادلانه‌ و با عزت در افغانستان حمایت کند.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی، در دیدار با عبدالله عبدالله گفت مجلس شورای اسلامی ایران از صلحی که به‌نفع مردم افغانستان باشد و استقلال و تمامیت ارضی این کشور را حفظ کند پشتیبانی می‌کند. قالیباف صلح در افغانستان را به‌نفع ثبات و توسعه در منطقه دانست. رییس شورای مصالحه افغانستان نیز در این دیدار، نقش پارلمان‌ها را در روند صلح مهم خواند و از قالیباف و مجلس شورای اسلامی خواست به پشتیبانی از تلاش‌های صلح در افغانستان ادامه بدهند.

عبدالله عبدالله در مصاحبه با شبکه دو صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به سوال خبرنگار در مورد سخنان اخیر زلمی خلیل‌زاد مبنی بر این‌که کشورهای همسایه افغانستان (ایران) به‌دنبال صلح در افغانستان نیستند، گفت ادامه جنگ در افغانستان به‌نفع هیچ کشوری نیست و در صورت تداوم جنگ، مردم افغانستان و کشورهای همسایه از آن متاثر خواهند شد و فرصت‌ همکاری‌های متقابل میان کشورها از بین خواهد رفت.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، اخیرا گفته بود ایران در قبال صلح افغانستان نقشی دوگانه بازی می‌کند. به گفته خلیل‌زاد، وزارت امور خارجه ایران نقش مثبتی در صلح افغانستان دارد اما از سوی دیگر، جمهوری اسلامی در‌صدد باقی ماندن آمریکا در جنگ افغانستان است.

عبدالله عبدالله بدون اشاره به کشور خاصی، گفت ادامه جنگ در افغانستان برای کشورهای همسایه پرهزینه و برای آن‌ها نیز گران تمام شده است. او در ادامه افزود کشورهای منطقه در حال حاضر روی صلح افغانستان به اجماع نسبتی رسیده‌اند و همسایه‌های افغانستان از روند صلح این کشور حمایت می‌کنند. رییس شورای مصالحه افغانستان گفت جنگ افغانستان بر کشورهای منطقه و جامعه جهانی هم اثر گذاشت و اکنون، این کشورها نقش موثری در روند صلح افغانستان دارند.

 

 

عبدالله عبدالله در پاسخ به سوال دیگری در مورد حکومت موقت گفت مذاکرات صلح در قطر در مراحل اولیه است و تیم‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و طالبان روی دستورالعمل و شیوه مذاکرات کار می‌کنند. عبدالله در ادامه افزود طرح حکومت موقت خارج از موضوع است و این بحث که بعضی افراد و گروه‌ها مطرح می‌‌کنند برای روند صلح مفید نیست. او تصریح کرد بعضی مسائل مطرح می‌شوند که با واقعیت‌های موجود افغانستان سازگاری ندارد و طرح آن در این مرحله به تامین صلح کمکی نمی‌کند. به اعتقاد عبدالله، طرح حکومت موقت در شرایطی که گفت‌وگوهای صلح جریان دارد موجب تشویش اذهان مردم می‌شود.

عبدالله در این مصاحبه گفت در صورت شکست مذاکرات، جنگ در افغانستان ادامه پیدا می‌کند و علاوه بر رنجی که بر مردم افغانستان تحمیل خواهد کرد، دیگر کشورها نیز از آن متاثر خواهند شد.

رییس‌ شورای مصالحه در مورد آینده صلح گفت مردم افغانستان در دو دهه گذشته، دستاوردهای خوبی داشته‌اند و برگشت به گذشته مقدور نیست. به گفته او، صلح باید زمینه‌ساز همزیستی همه شهروندان با افکار متفاوت باشد و افراد و گروه‌ها اهدافشان را از طریق روش‌های مسالمت‌آمیز و سیاسی دنبال کنند، نه از طریق جنگ و همکاری با گروه‌های تروریستی. عبدالله با اشاره به این‌که نظام جمهوری دستاورد مردم افغانستان است نه هدیه کشورهای دیگر، تاکید کرد مردم افغانستان برای این نظام مبارزه کردند و نمی‌خواهند آن را از دست بدهند.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، نیز در دیدار با عبدالله عبدالله، ضمن اعلام حمایت ایران از تلاش‌های شورای عالی مصالحه افغانستان برای برقراری صلح در این کشور، گفت صلح، ثبات و امنیت پایدار در افغانستان به‌عنوان کشور همسایه و برادر برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه دارد. روحانی در ادامه، حضور آمریکا در افغانستان را تجاوز به این کشور خواند و گفت دخالت آمریکا با خواست و نظر مردم افغانستان همسو نبوده است و اکنون، «دولت آمریکا، که در سیاست‌های خود در منطقه و جهان شکست خورده و موفقیتی نداشته است، به‌دنبال بهره‌برداری انتخاباتی از مذاکرات صلح در افغانستان است.»

حسن روحانی در این دیدار روی «روابط خوب ایران و افغانستان به‌عنوان دو کشور دوست و همسایه» و نیز بر توسعه و تعمیق روابط تهران‌ـ‌کابل در چارچوب توافق بلند‌مدت میان دو کشور تاکید کرد.

رییس‌جمهوری ایران از افتتاح راه‌آهن خواف‌ـ‌هرات در روزهای آینده خبر داد و در ادامه افزود ایران آمادگی دارد که با اتصال خط لوله گاز و فراورده‌های نفتی به افغانستان، امکان استفاده از آن را برای مردم این کشور فراهم کند.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان از حمایت‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران در تحولات و تلاش‌ها برای برقراری صلح و امنیت پایدار در افغانستان و میزبانی ایران از مهاجران افغان قدردانی کرد و گفت: «در سفر به تهران، با مقام‌های جمهوری اسلامی دیدارهای خوبی داشتم و پیام حمایت ایران را به کابل خواهم برد و توافق‌های میان دو کشور را پیگیری خواهم کرد.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More