شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عبدالله عبدالله برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان بدون «قید و شرط» اعلام آمادگی کرد

 

عبدالله عبدالله، رییس‌ اجراییه حکومت وحدت ملی و نامزد ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید تیم ثبات و همگرایی شریک قدرت و طرف اصلی مذاکره با طالبان است و برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان هیچ قید و شرط نمی‌‌‌گذارد.

عبدالله عبدالله که امروز ۶ دلو/بهمن، در نشست خبری گفت، اشرف غنی، رییس‌جمهوری تحت نام اصلاحات، از صلاحیت‌ها و منابع مالی سوءاستفاده می‌کند و اقدامات او برخلاف توافقنامه تشکیل حکومت وحدت ملی است.

عبدالله عبدالله گفت، ارگ ریاست‌جمهوری صلاحیت تصمیم‌گیری یک‌جانبه را ندارد و بر اساس توافق‌نامه حکومت وحدت ملی او شریک حکومت است و «بدون حکومت وحدت ملی این حکومت حتی برای یک لحظه مشروعیت ندارد.»

عبدالله عبدالله افزود، براساس گزارش نهادهای ملی و بین‌المللی، افغانستان در رده دوم فساد اداری قرار دارد و «هر روز سرخط اخبار رسانه‌ها را فساد گسترده ارگ تشکیل می‌دهد.» رییس‌ اجراییه از موضوع مشخص در مورد فساد اداری یاد نکرد اما گفت فساد و بی‌ثباتی در کشور بیشتر شده است.

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان اخیراً هارون چخانسوری را به عنوان معاون سیاسی و همزمان سرپرست وزارت امور خارجه این کشور تعیین کرد. در عین حال، موضع ارگ در مورد گفت‌وگوهای صلح با طالبان برقراری آتش‌بس از سوی طالبان است.

عبدالله در واکنش به سخنان اخیر اشرف غنی که گفته بود عبدالله عبدالله و حامد کرزی برای آینده و صلح افغانستان برنامه ندارند گفت: «برنامه او برای صلح شهادت ۴۵ هزار نفر است.» عبدالله عبدالله تصریح کرد که صلح در انحصار ارگ نیست بلکه مربوط به همه مردم افغانستان است و حکومت وحدت ملی نیز تنها به ارگ خلاصه نمی‌شود.

عبدالله تأکید کرد که «ما به خاطر ثبات در کشور حوصله کردیم اما این‌ها (ارگ) متوجه نشدند.» عبدالله عبدالله افزود حکومت وحدت ملی تا روز اعلام نتایج نهایی انتخابات پابرجاست و هم‌چنان هشدار داد در صورتی که این روش و رفتار اشرف غنی ادامه پیدا کند به خاطر تطبیق توافقنامه حکومت وحدت ملی از «خودسری‌های ارگ» جلوگیری می‌کنیم. رییس اجراییه حکومت افغانستان تأکید کرد «این کار را به خاطر حفظ ثبات» در کشور انجام می‌دهیم و بیشتر از این تحمل نمی‌کنیم.

محمد محقق، معاون ریاست اجراییه نیز در این نشست گفت، آمریکا با طالبان در آستانه به توافق قرار دارد و «ما با کاهش خشونت در افغانستان موافق هستیم و نباید کسی مانع تراشی بکند.» محمد محقق افزود، حتی اگر طالبان با کاهش خشونت موافقت نکند نباید مذاکرات را قطع کنیم.  محقق تصریح کرد، اگر طالبان «جنگ بکنند جنگ می‌کنیم و اگر مذاکره کردند مذاکره می‌کنیم. شاید [طالبان] در جریان مذاکره با آتش‌بس» موافقت بکند.

محمد محقق که در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال از عبدالله عبدالله حمایت می‌کند گفت، «براساس سیستم بایومتریک، ما برنده انتخابات هستیم» و «در انتخابات کوتاه نمی‌آیم و هیچ سازش را قبول نداریم.»

محقق، اشرف غنی را «چشم سفید» خواند و گفت «اشرف غنی مشروعیت خود را از دست داده و به عنوان یک نامزد که هنوز نتایج نهایی انتخابات اعلام نشده حق ندارد مقامات حکومت را تعیین و تبدیل کند.»

محمد محقق از عبدالله عبدالله خواست که براساس توافقنامه حکومت وحدت ملی، پنجاه درصد سهم خود را در حکومت تعیین کند و افزود که «اجرایی کردن آن به عهده ماست.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More