شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عامل اصلی بحران کابل‌بانک از زندان به خانه منتقل شد

رحمت‌الله نبیل، نامزد ریاست‌جمهوری افغانستان مدعی است که اشرف غنی، رییس‌جمهوری این کشور، خلیل‌الله فیروزی، یکی از عاملان اصلی فساد مالی کابل‌بانک را در ازای دریافت ۳۰ میلیون دلار از زندان آزاد کرده است.

خلیل‌الله فیروزی، رییس پیشین هیات عامل کابل‌بانک پنج سال قبل از سوی دادگاه به جرم پول‌شویی و اختلاس به ۱۰ سال زندان محکوم شد. بر اساس حکم دادگاه، او مکلف شد ۱۹۶ میلیون دلار بدهی کابل‌بانک را پرداخت کند.

رحمت‌الله نبیل می‌گوید که اشرف غنی، خلیل‌الله فیروزی را در بدل دریافت «کمک ۳۰ میلیون دلاری به کمپین انتخاباتی دولت‌ساز» از زندان آزاد کرده است. همچنان، آقای نبیل، اشرف غنی را متهم کرده است که در قرارداد ساخت «شهرک هوشمند» دست داشته است.

سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان رهایی خلیل‌الله فیروزی را تایید می‌کند، اما می‌گوید که ادعای آقای نبیل مبنی دریافت پول از فیروزی «بی‌اساس» است. صدیق صدیقی می‌افزاید که خلیل‌الله فیروزی به دلیل وضعیت صحی از زندان به خانه‌اش منتقل شده و تحت نظارت شدید قرار دارد.

این دومین‌بار است که خلیل‌الله فیروزی پس از محکوم شدن به ۱۰ سال حبس، از زندان رها می‌شود. او چهار سال قبل از زندان آزاد شد و در مراسم افتتاح ساخت یک مجتمع مسکونی موسوم به «شهرک هوشمند» در کابل شرکت کرد. آن زمان، مسئولان دولتی اعلام کردند که فیروزی در تعطیلات دوره‌ای قرار دارد و با استفاده از سرمایه‌گذاری بدهی‌اش را پرداخت می‌کند. 

این موضوع اما جنجالی شد و اشرف غنی طی حکمی قرارداد ساخت شهرک هوشمند را لغو کرد. رییس‌جمهور غنی به اداره تصفیه کابل‌بانک دستور داد تا ۶۷ جریب زمینی را که خلیل‌الله فیروزی برای ساخت این شهرک اختصاص داده بود، بررسی و برای جبران بدهی‌های او مورد استفاده قرار بگیرد.

کابل‌بانک که یک بانک خصوصی بود، در سال ۲۰۱۰ به دلیل کاهش نقدینگی ورشکسته شد و مدیریت آن را بانک مرکزی به عهده گرفت. کابل‌بانک بزرگ‌ترین بانک خصوصی در افغانستان بود که سهام‌داران آن با خارج کردن مبالغ هنگفت و سرمایه‌گذاری در دبی، ورشکسته شد. دولت افغانستان بدهی‌های کابل‌بانک را ۹۰۰ میلیون دلار اعلام کرد. 

اشرف غنی، پس از به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۴ به صورت مجدد فرمان بررسی بحران کابل‌بانک را صادر کرد. به دنبال فرمان رییس‌جمهوری، دادگاه شیرخان فرنود، موسس و خلیل‌الله فیروزی یکی دیگر از سهام‌داران این بانک را به ۱۰ سال زندان محکوم کرد. شیرخان فرنود سال گذشته به دلیل ایست قلبی در زندان بگرام درگذشت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More