شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

طالبان ولسوالی شهرک غور را تصرف کردند

 

مقام‌های محلی ولایت غور افغانستان تایید کردند که طالبان مرکز ولسوالی/شهرستان، شهرک این ولایت را تصرف کردند.  

عبدالظاهر فیض‌زاده، والی غور گفت که نظامیان افغان از ولسوالی شهرک ولایت غور به‌دلیل ممانعت از صدمه  به غیرنظامیان، از مرکز ولسوالی شهرک «عقب‌نشینی تاکتیکی» کرده‌اند. او گفته است که نیروهای امنیتی در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی عملیات پاکسازی است. 

ولسوالی شهرک غور شب گذشته ۱۶ جوزا/خرداد، پس از یک درگیری سنگین به تصرف طالبان درآمده و جنگجویان طالبان پس از ورود به مرکز این ولسوالی یک تانک نظامی مملو از مواد انفجاری را در پایگاه نظامیان منفجر کرده‌اند. 

قاری یوسف احمدی، یکی از سخنگویان طالبان روز دوشنبه ۱۷ جوزا در توییتی نوشت که مرکز ولسوالی، فرماندهی پلیس، قرارگاه ارتش، مراکز نظم‌عامه و تمام پاسگاه‌های ولسوالی شهرک به‌ تصاحب این گروه درآمده، شماری از سربازان از این ولسوالی فرار کرده و ۱۱ سرباز به اسارت این گروه درآمده است. او افزود که با تصرف ولسوالی شهرک، پنج خودرو نظامی، یک تانک و مقداری مهمات به‌دست طالبان افتاده است. 

 

 

این سخنگوی طالبان همچنین مدعی شده است که شب گذشته افراد طالبان با تصرف یک  قرارگاه محاصره شده نظامیان دولت در مرکز ولسوالی گیزاب ولایت دایکندی، این ولسوالی به طور کامل در کنترل طالبان درآمده است و ۶۵ نفر از سربازان شامل فرماندار ولسوالی گیزاب به طالبان تسلیم شده‌اند. 

در عین حال، وزارت دفاع افغانستان می‌گوید در جریان یک شبانه روز گذشته ۱۲۶ نفر از جنگجویان طالبان در درگیری با نیروهای امنیتی ولایت‌های ننگرهار، خوست، میدان وردک، لوگر، پکتیا، غزنی، ارزگان، بادغیس، هرات، غور، سرپل، فاریاب، بغلان، کندز و هلمند، کشته‌  و ۷۹ نفر از آن‌ها زخمی شده‌اند. به گفته این وزارت، نیروهای امنیتی ۱۳ حلقه مین  را که توسط طالبان در نقاط مختلف کشور برای هدف قرار دادن مقامات و نیروهای امنیتی جابه‌جا شده بود، کشف و خنثی کرده است. 

 

 

در یک هفته اخیر، طالبان از تصرف چندین ولسوالی در شماری از ولایت‌ها خبر دادند. سخنگویان طالبان می‌گویند آن‌ها ولسوالی‌های قیصار فاریاب، مراکز ولسوالی‌های دواب و مندول ولایت نورستان، مرکز ولسوالی شینکی ولایت زابل، ولسوالی فارسی ولایت هرات، مرکز ولسوالی ده‌یک غزنی را تصرف کرده‌اند. 

پیش از آن، مقام‌های دولت افغانستان تایید کردند که نظامیان از ولسوالی برکه بغلان، ولسوالی نرخ ولایت میدان وردک و ولسوالی دولت‌شاه ولایت لغمان عقب‌نشینی کرده و این مناطق به‌دست طالبان افتاده است. 

با آغاز خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، طالبان حملات تهاجمی خود را به شهرها و ولسوالی‌ها افزایش دادند. در هفته‌های اخیر طالبان با حملات تهاجمی تلاش کردند شهر مهترلام، مرکز ولایت لغمان را تصرف کنند. علی‌رغم حملات گسترده طالبان، مقام‌های امنیتی دولت اطمینان می‌دهند که نظامیان افغانستان توان مقابله با طالبان و دفاع از کشور را دارند. 

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان روز دوشنبه در نشست عمومی مجلس از نهادهای امنیتی خواست که سیاست‌های امنیتی را تغییر داده و از ظرفیت‌های انسانی در جهت مدیریت جنگ استفاده کنند. رییس مجلس به کمیسیون امنیتی مجلس دستور داد تا مقام‌های امنیتی را فراخوانند. 

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More