شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

طالبان: تقاضای مکرر آتش‌بس «غیرمنطقی و فرصت‌طلبی» است

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان می‌گوید: ماه رمضان فرصتی را برای رهبران افغان، اشرف غنی و عبدالله عبدالله فراهم می‌کند تا «منافع کشور را بر منافع شخصی‌شان» ترجیح دهند.

خلیل‌زاد، یکشنبه ۷ ثور/اردیبهشت در رشته توییتی گفته است:« ماه رمضان همچنان به طالبان فرصت می‌دهد که با پذیرش آتش‌بس برای امور بشری، تا پایان بحران صحی/ سلامت، خشونت را کاهش داده و عملیات تهاجمی نظامی را متوقف کند.»

اما گروه طالبان می‌گوید که تقاضای مکرر از سوی سازمان‌ها، احزاب مختلف و مسئولان دولت افغانستان مبنی بر آتش‌بس یا کاهش حملات از سوی این گروه «غیر منطقی و فرصت طلبی» است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با انتشار بیانیه‌ای گفته است دولت افغانستان منافع خود را در ادامه جنگ می‌بیند و در برابر اجرایی کردن توافقنامه موانعی ایجاد کرده و آزادی زندانیان را به بهانه‌های مختلف به تاخیر انداخته و همچنان نتوانسته است اختلافات درونی خود را حل کند.

زلمی خلیل‌زاد به مناسبت ماه رمضان گفته است که «همه جهت‌ها تمام انرژی شان را در مبارزه با آفت کووید-۱۹ صرف کنند، که دشمن مشترک همگان است.»

نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان از دولت و طالبان خواسته است تا روند آزادی زندانیان را تسریع کنند.

با این حال، طالبان گفته است؛ آمریکا، ناتو و حامیان آنها نه تنها وظیفه خود را در خصوص تطبیق توافقنامه عملی نکردند بلکه، «ناتو با هدف تشدید و دوام جنگ، میلیون‌ها مرمی/گلوله » به دولت افغانستان کمک کرد. طالبان، کمک ناتو به نیروهای امنیتی افغانستان را «تحریک کننده» خوانده است.

طالبان تصریح کرده است «در حالی که جهت مقابل مسئولیت خود را ادا نمی‌کند، تقاضای مکرر آتش‌بس یا کاهش حملات از طالبان، غیر‌منطقی و فرصت‌طلبی است.»

در روزهای اخیر، دولت افغانستان، ناتو و اتحادیه اروپا خواستار برقراری آتش‌بس و کاهش خشونت شدند.

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان دیروز اعلام کرد که گروه طالبان پس از امضای توافقنامه‌ صلح با آمریکا، ۷۸۹ غیرنظامی را کشته یا زخمی کرده است. طالبان این ادعای دولت را تکذیب کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More