شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

طالبان به رییس‌جمهور جدید آمریکا: توافق‌نامه دوحه «وثیقه خوبی» برای پایان جنگ است

 

گروه طالبان در واکنش به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد، توافق‌نامه دوحه میان طالبان و آمریکا، «وثیقه خوبی برای پایان یافتن جنگ و آینده خوب برای هر دو کشور است» و این گروه به توافق‌نامه متعهدند.

گروه طالبان همچنین در این بیانیه، انتخابات و تغییر روسای جمهوری آمریکا را موضوع داخلی این کشور دانسته‌ و بدون اسم بردن از جو بایدن، خطاب به رییس جمهوری جدید آمریکا و دولت آینده آن کشور یادآور شده‌ است که «تعمیل پیمان دوحه، راه خوب و موثر برای حل معقول منازعه هر دو کشور است.» طالبان در ادامه افزوده است، «خروج همه نیروهای خارجی از افغانستان، عدم مداخله در کشور ما و همچنان عدم استفاده از خاک افغانستان بر ضد آمریکا به نفع هر دو ملت و کشور است.»

این درحالی‌ است که سرور دانش، معاون دوم‌ رییس‌جمهوری افغانستان دیروز از رهبر جدید آمریکا خواست که روند گفت‌وگوهای جاری صلح این کشور را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.

اما گروه طالبان روز سه‌شنبه ۲۰ عقرب/آبان در بیانیه‌ خود بی‌آنکه از مقام‌های حکومت افغانستان نام ببرد، تصریح کرده است: «رییس جمهوری و دولت آینده آمریکا باید متوجه آن حلقات، اشخاص و جهت‌های جنگ‌طلب باشد که خواهان دوام جنگ هستند، آمریکا را هنوز هم در جنگ دخیل نگه می‌دارند، فایده شخصی‌شان را در جریان جنگ می‌بینند و برای بقای قدرت خود تلاش می‌کنند.»

پس از اعلام غیررسمی پیروزی جو بایدن در رسانه‌ها، مقام‌های دولت افغانستان به ویژه اشرف‌ غنی، پیروزی او را تبریک گفتند. اشرف غنی در پیام تبریک به جو بایدن گفت: «‏ایالات متحده‌ آمریکا شریک استراتژیک ماست. مشارکت استراتژیک ما با ایالات متحده‌ آمریکا در امر مبارزه با دهشت‌افکنی و برقراری صلح و ثبات در افغانستان تقویت و تداوم خواهد یافت.»

پس از امضای توافق‌نامه دوحه و در پی تشدید حملات گروه طالبان، مقام‌های آمریکایی و طالبان یکدیگر را متهم به نقض این پیمان کردند و در هفته‌های اخیر، نیروهای آمریکایی اعلام کردند، در دفاع از نیروهای امنیتی افغانستان مواضع طالبان را در ولایت‌های هلمند، فراه و میدان وردک مورد حملات هوایی قرار داده است.

گروه طالبان بار دیگر خود را متعهد به توافق‌نامه دوحه دانسته و این پیمان را «اساس خوب برای حل معضل افغانستان» خوانده افزوده: «ترجیح می‌دهیم که مشکل داخلی (افغانستان) نیز از راه دیالوگ و مذاکرات حل شود».

علی‌رغم تاکید طالبان به توافق‌نامه دوحه و گفت‌وگوهای صلح بین‌افغانی، سرور دانش روز دوشنبه ۱۹ عقرب/آبان گفت، طالبان به دلیل عدم انعطاف‌ناپذیری، مذاکرات جاری صلح در دوحه را به بن‌بست برده و مردم افغانستان به پروسه صلح، بی‌‌اعتماد شده‌اند. او گفت، دولت افغانستان توافق‌نامه طالبان با آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد و از نگاه حقوقی و قانونی در قبال جزئیات آن هیچ‌گونه مسئولیتی ندارد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More