شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

طالبان: با لغو گفت‌وگوهای صلح آمریکایی‌های بیشتری کشته می‌شوند

گروه طالبان در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، برای لغو گفت‌وگوهای صلح با سران این گروه هشدار داد این تصمیم منجر به تلف شدن بیشتر نیروها و ادوات نظامی آمریکا در افغانستان خواهد شد. 

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، روز یکشنبه ۱۷ شهریور ماه  در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آمریکایی‌هایی به علت لغو گفت‌وگوها بیش از هر کس دیگری ضرر می‌بینند.»

او اضافه کرد که مذاکرات تا روز شنبه به خوبی پیش رفته بود و طرفین توافق کرده بودند در تاریخ ۲۳سپتامبر برای برگزاری گفت‌وگو با طرف‌های افغان دیدار کنند.

ترامپ عصر شنبه در اقدامی غیرمنتظره  گفت‌وگوهای صلح با سران طالبان را که قرار بود در کمپ دیوید برگزار شود، لغو کرد.

این اقدام در پی آن صورت گرفت که طالبان مسئولیت حمله هفته گذشته کابل را که منجر به کشته شدن یک سرباز آمریکایی و ۱۱ نفر دیگر شد بر عهده گرفت.

رییس‌جمهوری آمریکا در صفحه توییتر خود، با اشاره به نشست محرمانه‌ای که قرار بود با سران طالبان و رییس جمهوری افغانستان به صورت جداگانه در کمپ دیوید داشته باشد، نوشت: «تقریبا همه رهبران اصلی طالبان و به‌طور جداگانه رییس جمهوری افغانستان، قرار بود یک‌شنبه به شکل محرمانه با من در کمپ دیوید ملاقات کنند.»

 

 

ترامپ با بیان این‌که «آن‌ها [سران طالبان] امشب به آمریکا می‌آمدند» تاکید کرد که «متاسفانه ، آن‌ها برای ایجاد امتیاز کاذب، مسئولیت یک حمله در کابل را پذیرفتند که منجر به کشته شدن یک سرباز ما و ۱۱ تن دیگر شد.»

او افزود: «چه کسی برای تقویت موضع خودش حاضر است این همه آدم بی‌گناه را بکشد؟» و در ادامه نوشت: «آن‌ها [طالبان] فقط این کار را نکردند، آن‌ها موقعیت خودشان را بدتر کردند.»

رییس جمهوری آمریکا با بیان این‌که «اگر طالبان نمی‌توانند در طول مذاکرات صلح، با آتش‌بس موافقت کنند و حتی ۱۲ انسان بی‌گناه را به قتل می‌رسانند» گفت: «پس آن‌ها به هیچ وجه قدرت مذاکره برای توافق‌نامه معنادار [صلح] را ندارند.»

دیپلمات‌های آمریکایی از ماه‌های پیش مذاکرات خود را با سران طالبان برای توافق بر خروج هزاران سرباز آمریکایی از افغانستان در ازای تضمین‌های امنیتی از سوی طالبان آغاز کرده بودند.

این اقدام ناگهانی ترامپ آینده پیش‌نویس توافق صلحی را که هفته گذشته از سوی زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح در افغانستان، تهیه شده بود با تردید مواجه کرده است.

در چارچوب این توافق صلح قرار بود بیش از پنج هزار سرباز آمریکایی در ماه‌های آینده از افغانستان خارج شده و گروه طالبان تضمین بدهد که از خاک افغانستان برای حمله به آمریکا و متحدانش استفاده نخواهد کرد. 

این توافق در صورت به سرانجام رسیدن به ۱۸سال جنگ در افغانستان پایان می‌داد. 

در حال حاضر ۱۴ هزار سرباز آمریکایی در افغانستان حضور دارند.

پس از اعلام لغو گفت‌وگوها اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، از طالبان خواست به اعمال خشونت‌آمیز خود پایان داده و مستقیما با دولت افغانستان وارد مذاکره شوند.



 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More