شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

طالبان ادامه حضور ترکیه در افغانستان را «اشغال» خواند

طالبان ضمن مخالفت با ادامه حضور نیروهای نظامی ترکیه در افغانستان، استقرار نیروهای این کشور برای تامین امنیت فرودگاه کابل را «دوام اشغال» خواند. 

طالبان روز سه‌شنبه ۲۲ سرطان/تیر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد بر اساس توافق‌نامه طالبان با آمریکا که سازمان ملل متحد و جامعه جهانی آن را تایید کردند و وزیر امور خارجه ترکیه در مراسم امضای این توافق‌نامه حضور داشت، همه نیروهای خارجی باید از افغانستان خارج شوند. 

طالبان گفت اکنون مقام‌های ترکیه به درخواست و توافق آمریکا، از ادامه حضور نیروهایش در افغانستان خبر داده که از نظر طالبان، دوام اشغال است و سبب می‌شود روابط تاریخی و فرهنگی بین افغان‌ها و کشور ترکیه آسیب ببیند و نفرت و «احساس دشمنی» علیه ترکیه را در افغانستان بر‌می‌انگیزد. 

اواخر ماه گذشته، سران کشورهای عضو ناتو در نشست بروکسل با مقام‌های ترکیه در مورد واگذاری مسئولیت تامین امنیت فرودگاه کابل گفت‌وگو کردند. پس از آن، رسانه‌های ترکیه به نقل از رجب طیب اردوغان، رییس‌‌جمهوری ترکیه، گزارش دادند که این کشور در مورد مسئولیت ترکیه در افغانستان و نقشی که در این کشور می‌تواند بر عهده بگیرد، تصمیم گرفته است. 

خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از اردوغان نوشته بود موضوع افغانستان را در نشست‌های دوجانبه با جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، و هیات‌های دو کشور در نشست ناتو بررسی کرده است و مناسب‌ترین اقدام را در این زمینه انجام خواهد داد. 

اما طالبان این تصمیم مقام‌های ترکیه را محکوم کردند و گفتند این یک «گام ناسنجیده و عمل خلاف تمامیت ارضی، منافع ملی و استقلال مردم و کشور» است و سبب بروز اختلاف بین افغانستان و ترکیه خواهد شد. طالبان از مقام‌های ترکیه درخواست جدی کرده‌اند از این تصمیم صرف‌نظر کنند. 

پس از واگذاری مسئولیت تامین امنیت فرودگاه کابل به ترکیه، رجب طیب اردوغان گفت ترکیه تنها کشور قابل‌اعتماد برای مدیریت وضعیت موجود در افغانستان است. 

طالبان که پیش از این نیز با ادامه حضور ترکیه در افغانستان مخالفت کرده بود، این‌بار نیز تاکید کرده است ادامه حضور نیروهای خارجی در افغانستان از هر کشور و با هر نامی که باشد «اشغال» است. در بیانیه‌ طالبان آمده است: «بر اساس فتوای ۱۵۰۰ نفر از روحانیون افغانستان که در سال ۲۰۰۱ صادر شده بود، با اشغالگران برخورد می‌شود.» طالبان گفته‌اند که این گروه در بیست سال گذشته بر اساس همین فتوای روحانیون «جهاد» کرده است. 

طالبان در ادامه تاکید کردند سیاست این گروه با همه کشورها مبتنی بر احترام متقابل و برقراری روابط مثبت است که نه در امور کشوری مداخله می‌کند و نه به کشوری اجازه مداخله در امور افغانستان را می‌دهد. طالبان همچنین از مردم و سیاستمداران ترکیه خواستند با تصمیم مقام‌های این کشور مخالفت کنند زیرا به گفته طالبان، این امر به نفع دو کشور نیست. 

نظامیان آمریکایی دو هفته پیش فرودگاه بگرام، بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان، را ترک کردند و این پایگاه در اختیار وزارت دفاع افغانستان قرار گرفت. قرار است تا کمتر از دو ماه دیگر، پیش از ۱۱ سپتامبر، تمام نیروهای بین‌المللی افغانستان را ترک کنند. 

به گفته طالبان، این گروه از مدتی پیش با مقام‌های ترکیه در تماس بودند، نشست‌هایی داشتند و مقام‌های ترکیه به طالبان اطمینان داده بودند که «بدون رضایت طالبان، خودسرانه تصمیم نمی‌گیرند». طالبان هشدار دادند در صورتی که مقام‌های ترکیه در تصمیم خود تجدیدنظر نکنند، این گروه و مردم افغانستان مانند دو دهه گذشته علیه آن ایستادگی خواهد کرد. 

در همین حال، حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین افغانستان، روز سه‌شنبه ۲۲ سرطان/تیر در نشست خبری در کابل گفت ترکیه دوست خوب افغانستان است و ابراز امیدواری کرد که افغانستان با همکاری ترکیه شاهد روزهای خوبی باشد. 

دو روز پیش، وزارت امور داخله/کشور افغانستان سیستم پدافند هوایی را در فرودگاه کابل فعال و آزمایش کرد.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More