شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

طالبان، ولسوالی برکه ولایت بغلان را تصرف کردند

 

طالبان اعلام کردند که نیروهای آن‌ها مرکز ولسوالی/شهرستان برکه ولایت بغلان، در شمال افغانستان را تصرف کرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان صبح روز چهارشنبه ۱۵ ثور/اردیبهشت، در توییتی نوشت که نیروهای امنیتی از منطقه فرار کرده و ساختمان‌های ولسوالی برکه، فرماندهی پلیس و چندین پاسگاه نیروهای امنیتی در کنترل طالبان قرار گرفته است. او افزوده است که با سقوط این ولسوالی، چندین خودرو نظامی و مقدار زیادی سلاح به‌دست طالبان افتاده است.

مقام‌های محلی ولایت بغلان، سقوط ولسوالی برکه را تایید کرده‌اند. احمد جاوید بشارت، سخنگوی فرماندهی پلیس بغلان به خبرنگاران گفت که شب گذشته پس از«عقب‌نشینی تاکتیکی» نیروهای امنیتی، ولسوالی برکه به‌دست طالبان سقوط کرد. به گفته سخنگوی پلیس بغلان، موقع سقوط ولسوالی برکه، بین دو طرف درگیری صورت گرفته و نیروهای امنیتی در منطقه‌ای دیگر این ولسوالی جابه‌جا شده‌اند و به زودی عملیات پاکسازی را برای باز پس‌گیری این ولسوالی راه‌اندازی خواهد کرد.

همزمان، جمعه‌شاه، فرمانده پلیس محلی ولسوالی در ولایت پکتیکا، در شرق افغانستان در اثر انفجار بمب کشته و سه تن از محافظان او در این حادثه مجروح شدند. ‏‎سخنگوی طالبان مسئولیت این انفجار را به عهده گرفته و در توییتی نوشت که این فرمانده پلیس محلی در یک «انفجار تاکتیکی» طالبان کشته شده است.

میر رحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان افغانستان نیز اعلام کرد که محمد طاهر، فرمانده قطعه محافظت امور امنیتی مجلس نمایندگان، صبح روز چهارشنبه در ناحیه اول شهر کابل کشته شده است. رییس مجلس نیز بدون ارائه جزئیاتی از این حادثه گفت که این مقام امنیتی توسط «دشمنان وطن» کشته شده است.

همزمان در کابل، اتوبوس حامل کارکنان ریاست صحت عامه/بهداشت ولایت پنجشیر، در ولسوالی کلکان کابل با بمب کنار جاده‌ای برخورد کرده است. پلیس کابل گفته است در این حادثه یک تن کشته و سه تن دیگر زخمی شده‌اند. طالبان در واکنش به این حمله گفته است انفجار اتوبوس حامل کارکنان صحی ربطی به این گروه ندارد.

در همین حال، وزارت دفاع افغانستان می‌گوید در یک شبانه روز گذشته، تعداد ۸۰ نفر از جنگجویان طالبان در ولایت‌های غزنی، لوگر، زابل، هرات، فراه، هلمند و بغلان کشته و ۵۹ تن دیگر از افراد طالبان در درگیری‌های متقابل با نیروهای امنیتی زخمی شده‌اند.

تصرف ولسوالی برکه ولایت بغلان و همچنین کشته شدن فرماندهان نظامی دولت توسط طالبان درحالی رخ می‌دهد که روند خروج نیروهای بین‌المللی‌ از افغانستان رسما در هفته جاری آغاز شده است. در پی آغاز خروج نظامیان بین‌المللی‌ از افغانستان، برخی از مقام‌های نظامی آمریکا و نیز شماری از مقام‌های افغانستان هشدار دادند که ممکن است با شروع خروج نیروها، طالبان برای تصرف شهرها حملات‌شان را آغاز کنند. هرچند مقام‌های امنیتی افغانستان اطمینان داده‌اند که خروج نیروهای بین‌المللی‌ موجب تضعیف قوای امنیتی نخواهد شد و نیروهای امنیتی این کشور توانایی دفاع از افغانستان را دارند. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More