شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شورای امنیت سازمان ملل حمله به مدرسه دخترانه در کابل را محکوم کرد

 

اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد حمله انفجاری در مدرسه دخترانه در غرب کابل را به‌شدت محکوم کردند و این حمله مرگبار انفجاری را «تروریستی و ناجوانمردانه» خواندند.

در اثرحمله انفجاری در مقابل مدرسه سیدالشهدا، دست‌کم ۵۰ نفر شامل دانش‌آموزان دختر جان باختند و ۱۵۰ غیرنظامی زخمی شدند. اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای، با خانواده‌های قربانیان و دولت افغانستان ابراز همدردی کرده است.

اعضای شورای امنیت نسبت به اوضاع امنیتی افغانستان و افزایش خشونت‌ها، به ویژه تلفات غیرنظامیان در این کشور عمیقا ابراز نگرانی کرده و در ادامه تلاش‌ها برای پایان جنگ تاکید کرده‌اند. شورای امنیت بار دیگر بر حق آموزش و کمک برای دستیابی به صلح و امنیت تاکید کرده و از شمار قابل توجه حملات اخیر به مدارس و مراکز آموزشی و همچنین پیامدهای این حملات روی دانش‌آموزان و توانایی آن‌ها در برخورداری از حق تحصیل، ابزار نگرانی کرده است.

در بیانیه‌ای شورای امنیت آمده است که «تروریسم در هر شکلی از جدی‌ترین تهدیدها علیه صلح و امنیت بین‌المللی است.»

اعضای شورای امنیت علاوه بر تاکید روی ضرورت پاسخگویی عاملان، سازمان‌دهندگان، سرمایه‌گذاران و حامیان مالی این اقدامات تروریستی، از همه کشورها خواسته‌ که مطابق با تعهدات و قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت به طور فعال با دولت افغانستان در زمینه محاکمه عاملان حوادث تروریستی همکاری و با اقدامات تروریستی که تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی است، مبارزه کنند.

همزمان با واکنش‌های گسترده بین‌المللی‌ و محکوم کردن حملات اخیر، دولت افغانستان به احترام جان‌باختگان در ولایت لوگر و کشته شدن دانش‌آموزان مدرسه دخترانه در کابل، امروز سه‌شنبه ۲۱ ثور/اردیبهشت، عزای عمومی اعلام کرده است.

طبق اعلام رییس‌جمهوری افغانستان، «قرار است امروز در تمام ادارات دولتی در سراسر کشور و نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در خارج برای گرامیداشت قربانیان حملات اخیر مراسم مذهبی و نیایش برگزار شود».

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان با اعلام عزای عمومی گفت که حمله به غیرنظامیان و دانش‌آموزان «مصداق بارز جنایت بشری و ضد ارزش‌های اسلامی است.» اشرف غنی گفت که به عنوان پدر دو فرزند، کشته شدن کودکان برای او و رهبری دولت افغانستان «درد جان‌سوزی» است.

هفته گذشته در اثر انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در پل‌علم، مرکز ولایت لوگر در شرق افغانستان، دست‌کم ۲۴ غیرنظامی شامل داوطلبان کنکور کشته و ۱۱۰ تن دیگر زخمی شدند.

دولت افغانستان، گروه طالبان را عامل این انفجارها و کشتار غیرنظامیان می‌داند. هرچند طالبان دست داشتن در این حملات را تکذیب کردند.

در عین حال، اتحادیه اروپا در افغانستان، به مناسبت عزای عمومی در این کشور، پرچم خود را برای ابراز همبستگی با مردم افغانستان، نیمه برافراشته کرد.

اتحادیه اروپا گفته است این اتحادیه پرچمش را در افغانستان «به یاد قربانیان حملات خشونت‌آمیز در دشت‌برچی کابل، پل‌علم لوگر و همه کسانی که در سراسر افغانستان قربانی این‌گونه خشونت‌ها شده‌اند نیمه برافراشته کرده است.» اتحادیه اروپا در توییتی نوشت که این اتحادیه برای «دستیابی به صلح در کنار مردم افغانستان ایستاده است.»

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More