شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شمار کشته‌شدگان انفجار فرودگاه کابل به دست‌کم ۹۰ نفر رسید: فرمانده سنتکام، داعش را مسئول حمله معرفی کرد

شمار کشته‌شدگان حمله و انفجار انتحاری روز پنج‌شنبه در محوطه بیرونی فرودگاه کابل تاکنون به دست‌کم ۹۰ نفر رسید  و بیش از یک صد و پنجاه نفر زخمی شده‌اند.

همزمان فرانک مکنزی فرمانده سنتکام گفت که براساس شواهد این حمله از سوی داعش انجام شده است و همزمان خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

به گزارش سی‌بی‌اس نیوز به نقل از یکی از مقامات وزارت بهداشت افغانستان، تعداد کشته شدگان حمله در بیرون فرودگاه کابل به ۹۰ نفر و تعداد زخمی‌ها به ۱۵۰ نفر رسیده است.

رویترز نیز گزارش داد تعداد نیروهای آمریکایی کشته شده در این حمله به ۱۳ نفر رسیده است.  پیشتر نیز یک مقام افغان گفته بود که در این انفجارها دست‌کم ۶۰ شهروند افغانستان کشته و ۱۴۳ نفر زخمی شده‌اند.

فرانک مکنزی فرمانده سنتکام گفت که براساس شواهد این حمله از سوی داعش انجام شده است و همزمان خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

فرانک مکنزی، فرمانده سنتکام درباره چگونگی وقوع این انفجار گفت که بمب‌گذار انتحاری می‌خواست از دروازه ورودی فرودگاه کابل عبور کند، اما پیش از ورود، جلوی او گرفته شد و خود را منفجر کرد.

فرمانده سنتکام همچنین گفت که این حمله نشانه ناکارآمدی و شکست افراد طالبان است و بعضی از آنها نتوانسته‌اند وظیفه حفاظتی و نظارتی خود را به خوبی انجام دهند که این انفجار روی داد.

او با اشاره به اینکه «داعش به اینگونه حملات مانند حملات فرودگاه کابل، ادامه خواهد داد»، افزود که تهدید خودروهای بمب‌گذاری شده در کابل بسیار بالا است و سطح هشدار ما در کابل در حد بالا قرار دارد و در آمادگی کامل هستیم.

مکنزی با تاکید براینکه با وجود حملات فرودگاه کابل، عملیات تخلیه ادامه خواهد داشت، گفت که تخمین زده می‌شود که حدود یک هزار شهروند آمریکایی هنوز در افغانستان حضور دارند و آمریکا معتقد است که نیروی کافی برای محافظت در فرودگاه کابل دارد.

فرمانده سنتکام همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید «آیا به طالبان اعتماد دارد و فکر نمی‌کند طالبان به این حمله اجازه داده باشد»، گفت: «ما نشانه‌ای نداریم که ثابت کنم طالبان چنین کاری کرده باشد. آنها می‌خواهند ما تا پایان اوت خارج شویم و ما می‌خواهیم همین کار را کنیم.»

از سوی دیگر،  سناتور مارشا بلکبرن در توییتی نوشت: جو بایدن، کامالا هریس، آنتونی بلینکن، لوید آستین و ژنرال مارک میلی همگی باید استعفا دهند و در غیر این صورت با استیضاح و برکناری از سمت‌های خود مواجه می‌شوند. 

همزمان پولیتیکو گزارش داد که مقام‌های آمریکایی فهرستی از اسامی شهروندان آمریکایی، دارندگان گرین کارت و شهروندان افغان مورد نظر خود را به طالبان ارائه کرده‌اند تا طالبان اجازه ورود آنها به محیط فرودگاه کابل را بدهد که این موضوع خشم قانون‌گذاران و مقام‌‌های نظامی ایالات متحده را بر انگیخته است.

با این حال سخنگوی کاخ سفید، در واکنش به انتقادها در این‌باره گفت که طالبان گروهی نیست که ما به آن اعتماد کنیمی ولی به هماهنگی به انها برای خرج نیاز داریم و با این هماهنگی تاکنون ۱۰۴ هزار نفر را از افغانستان خارج کرده‌ایم.

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت که اعضای شورای امنیت ایالات متحده معتقدند تهدیدهای تروریستی تا پایان عملیات ما برای تخلیه نیروها و افراد از فرودگاه کابل ادامه خواهد یافت.

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، در توییتی از جو بایدن خواست برای تسریع خارج کردن اتباع آمریکایی و شهروندان افغانستانی تحت خطر از این کشور، دوباره از پایگاه هوایی بگرام استفاده کند. گراهام تخلیه این پایگاه را «بزرگ‌ترین اشتباه دهه اخیر» نامید.

از سوی دیگر دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا، در بیانیه‌ای با اظهار تاسف شدید از کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان در انفجار بیرون فرودگاه کابل، گفت: «نباید می‌گذاشتیم این حادثه رخ دهد و همین اندوه را عمیق‌تر می‌کند.»

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More