شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شماری از نیروهای امنیتی افغانستان در حمله طالبان و انفجار در چند شهر کشته شدند

در پی حمله طالبان در هرات و وقوع انفجارهای جداگانه در کابل، بغلان و قندهار، شماری از نیروی‌های پلیس کشته و زخمی شدند.

بنا بر اعلام مقام‌های امنیتی در ولایت هرات، دیشب ۲۶ جدی/دی، افراد نفوذی طالبان در ولسوالی غوریان این ولایت ۱۳ تن از نیروهای پلیس محلی را کشتند. سخنگوی فرماندهی پلیس هرات گفت سه تن از افراد طالبان میان سربازان نفوذ کرده بودند و دیشب ساعت ۱۰، پس از کشتن ۱۳ نیروی پلیس محلی، از محل فرار کردند و تجهیزات نظامی را با خود بردند.

علاوه بر این، صبح روز شنبه در اثر چند انفجار در کابل، بغلان و قندهار، شماری از نیروی‌های امنیتی کشته و زخمی شدند.

فردوس فرامرز، سخنگوی فرماندهی پلیس کابل، اعلام کرد که در اثر انفجار بمب در کابل، دو تن از منسوبان پلیس کشته شدند و یک نفر زخمی شده است.

این انفجار ساعت ۹ صبح روز شنبه ۲۷ جدی/دی، در مربوطات حوزه سوم شهر کابل رخ داد و بنا بر اعلام پلیس، یک ماشین زرهی فرماندهی پلیس کابل هدف انفجار بمب قرار گرفته است. بر اساس گزارش‌ها، معاون فرماندهی پلیس کابل در این انفجار زخمی شده است.

پلیس ولایت بغلان، در شمال افغانستان، نیز اعلام کرد که در اثر انفجار یک بمب کنار‌جاده‌ای در شهر پلخمری، مرکز این ولایت، یک پلیس کشته و دو نفر زخمی شدند.

در همین حال، مقام‌های امنیتی ولایت قندهار، در جنوب افغانستان، از انفجار یک ماشین بمب‌گذاری‌شده در این ولایت خبر دادند. مقام‌های امنیتی قندهار به رسانه‌ها گفتند که صبح روز شنبه، یک ماشین بمب‌گذاری‌شده مقابل پایگاه امنیت ملی/استخبارات در ولسوالی دامان این ولایت منفجر شده است. مسئولان امنیتی جزئیات بیشتری در مورد میزان تلفات جانی و خسارت‌های ناشی از انفجار ارائه نکردند.

در شرق افغانستان، دو نیروی پلیس در شهر جلال‌آباد، مرکز ولایت ننگرهار، به ضرب گلوله افراد مسلح ناشناس کشته شدند. به گزارش رسانه‌ها، این حادثه در مربوطات حوزه پنجم امنیتی جلال‌آباد رخ داده‌ است.

از سوی دیگر، رییس شورای ولایتی کاپیسا، در شمال افغانستان، از حمله افراد مسلح ناشناس جان سالم به در برد. محمد‌حسین سنجنی، رییس شورای ولایتی کاپیسا، به رسانه‌ها گفت که صبح شنبه ۲۷ جدی/دی، افراد مسلح ناشناس در مربوطات ولسوالی حصه دوم کوهستان این ولایت به سوی ماشین او تیراندازی کردند و سپس، از محل فرار کردند. به گفته سنجنی، در این حادثه به کسی آسیب نرسیده است.

به‌رغم کشته شدن شماری از نیروهای امنیتی در رویدادهای جداگانه، تاکنون فرد یا گروهی مسئولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته است؛ هرچند دولت افغانستان همواره گروه طالبان را عامل انفجارها معرفی کرده است. 

این در حالی است که دیروز جمعه ۲۶ جدی/دی، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که رقم سربازان این کشور در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر کاهش یافته است. پنتاگون اعلام کرده است نیروهای آمریکایی باقی‌مانده در کنار سربازان ناتو به حمایت و پشتیبانی از نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهند داد. با وجود این، طبق توافق‌نامه آمریکا با طالبان، قرار است تا کمتر از چهار ماه دیگر، تمام سربازان آمریکایی افغانستان را ترک کنند.

مقام‌های ارشد نظامی ایالات متحده آمریکا بارها گفته‌اند که خروج کامل نیروهای این کشور از افغانستان مشروط به عملی شدن توافق‌نامه آمریکا با طالبان است؛ قطع رابطه طالبان با سازمان القاعده و ممنوعیت استفاده از خاک افغانستان برای حمله به آمریکا و متحدانش از جمله این شرایط است.

گروه طالبان از کاهش سربازان آمریکایی در افغانستان استقبال کرده است. نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، در رشته توییتی نوشت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان «گامی عملی در جهت توافق دوحه و دستیابی به موفقیت است» و این گروه به تعهدهایش در توافق‌نامه دوحه پایبند است و انتظار دارد آمریکا نیز رفتاری مشابه داشته باشد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More