شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سفر نمایندگان ویژه آمریکا و قطر به کابل

 

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، در سفر به کابل، با محمد اشرف غنی، عبدالله عبدالله و دیگر مقام‌های حکومت افغانستان دیدار کرد. گام‌های عملی قبل از آغاز مذاکرات مستقیم، چگونگی دوام کاهش خشونت و آتش‌بس اعلام‌ناشده و تعهدهای جامعه بین‌المللی و کشورهای همسایه برای روند صلح افغانستان موضوع اصلی گفت‌وگو در این دیدارها بود.

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان، در دیداری که ظهر چهارشنبه ۲۱ جوزا/خرداد در ارگ با خلیل‌زاد داشت، به او گفت که صلح، خواست مردم این کشور و حکومت است و دولت همراه با جامعه بین‌المللی به‌خاطر دستیابی به صلح پایدار تلاش خواهد کرد و افزود: «هدف ما برداشتن گام‌های عملی در پروسه صلح است و ما تعهد کامل برای برقراری صلح در کشور داریم.»

در نشست دومی که با اشرف غنی، عبدالله عبدالله و حامد کرزی برگزار شد، زلمی خلیل‌زاد در مورد جزییات سفرهای اخیرش به کشورهای پاکستان و قطر توضیح داد و گفت: «تلاش ایالات متحده آمریکا این است که با استفاده از فرصت به‌دست آمده، صلح پایدار در افغانستان برقرار شود.»

 

دفتر ریاست‌‌‌جمهوری افغانستان در اعلامیه‌ای به نقل از زلمی خلیل‌زاد نوشت: «کشورهای منطقه، جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی آماده‌اند تا از تلاش‌های افغانستان برای برقراری صلح حمایت کنند.»

براساس این اعلامیه، خلیل‌زاد افزود که حامل پیام ایالات متحده آمریکاست و این کشور «از اقدامات شجاعانه و دشوار حکومت افغانستان در روند رهایی زندانیان طالبان که برای صلح صورت گرفته است، سپاسگزاری می‌کند».

محمد اشرف غنی نیز ضمن قدردانی از حمایت جامعه جهانی، سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای منطقه از روند صلح افغانستان، گفت: «حکومت و سیاسیون افغانستان اجماع سیاسی دارند و با یک صدا از جمهوریت دفاع کرده و متعهد به ختم جنگ و تامین صلح پایدار در افغانستان هستند.»

هم‌زمان با سفر خلیل‌زاد به کابل، مطلق بن ماجد القحطانی، نماینده ویژه وزیر خارجه‌ قطر، نیز وارد کابل شده و با عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه، گفت‌وگو کرده است.

نماینده ویژه وزارت امور خارجه قطر در دیدار با عبدالله عبدالله از آمادگی قطر برای کمک به دستیابی به صلح دائمی در افغانستان خبر داده و گفته است که قطر «با پشتیبانی از دستاوردهای سالیان اخیر در افغانستان، خواهان قطع جنگ و استقرار صلح در افغانستان است».

 

شورای عالی مصالحه روز ۲۱ جوزا/خرداد اعلام کرد که دو طرف در این نشست «درباره‌ رهایی اسیران و مکان و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی صحبت کرده‌اند». عبدالله عبدالله نیز در این دیدار، گفته که حکومت این کشور آماده آغاز مذاکرات بین‌الافغانی است.

ژنرال قمر جاوید باجوا، رییس ستاد مشترک ارتش پاکستان، هم دو روز پیش، یعنی ۲۰ جوزا/ خرداد به کابل رفت و او نیز در مورد روند جاری و تلاش‌های صلح با مقام‌های دولت افغانستان گفت‌وگو کرد.

بر اساس گزارش‌های غیررسمی، سفر مقام‌های آمریکا، پاکستان و قطر به کابل و گفت‌وگوهای فشرده آن‌ها با مقام‌های افغانستان بر موضوع مکان و زمان مذاکرات بین‌الافغانی متمرکز بوده است. مقام‌های پیشین گروه طالبان گفته‌اند قرار است مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و طالبان در قطر برگزار شود.

اما از سوی دیگر، روند آزادی زندانی‌های دو طرف که پیش‌تر بر سرش توافق شده بود، هنوز کامل نشده است. بر اساس توافقنامه آمریکا و طالبان، قبل از مذاکرات بین‌الافغانی، دولت باید پنج هزار زندانی طالبان را آزاد کند و در مقابل طالبان نیز باید یک‌هزار زندانی را رها کنند.

کابل مدعی است که تاکنون سه هزار زندانی طالبان را از زندان آزاد کرده و بقیه زندانیان در جریان مذاکرات صلح آزاد خواهند شد. طالبان که در حدود پانصد زندانی مربوط به دولت را آزاد کرده، بر رهایی کامل زندانیان قبل از مذاکرات پافشاری دارد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More