شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سفر مقامات طالبان به روسیه و ایران؛ تلاش برای از سرگیری مذاکره با آمریکا

 

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر خبر داده که یک هیات سیاسی طالبان به رهبری ملا عبدالسلام حنفی، معاون سیاسی این دفتر، دیروز ۲۵ سنبله/شهریور به ایران سفر کرده است.

بر اساس توییت شاهین، هیات طالبان با شماری از مقامات ایرانی، از جمله مقام‌های وزارت خارجه این کشور در خصوص تحولات اخیر روند صلح، پیشرفت پروژه‌های اقتصادی ایران در افغانستان و مصونیت این پروژه‌ها دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

پس از لغو مذاکرات صلح میان آمریکا و طالبان از سوی دونالد ترامپ در ۱۶ شهریورماه، شماری از مقامات این گروه تاکنون به روسیه و ایران سفر کرده‌اند.

اوایل هفته جاری یک هیات سیاسی طالبان به رهبری شیرمحمد عباس استانکزی نیز به مسکو سفر کرده بود. مقام‌های دفتر سیاسی طالبان در این سفر با ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور پاکستان و افغانستان دیدار کرده‌اند.

کابلوف از آمادگی طالبان برای از سرگیری مذاکرات این گروه با آمریکا خبر داده است. او با این حال گفته که در مورد تاریخ شروع مذاکرات طالبان آگاهی ندارند.

شیرمحمد عباس استانکزی نیز در صحبت با رسانه ضمن ابراز آمادگی برای از سرگیری مذاکرات طالبان-آمریکا گفت: «هر زمانی که به توافق نزدیک شده‌ایم، آمریکا مذاکرات را لغو کرده است.»

استانکزی همچنین از آمادگی طالبان برای از سرگیری مذاکرات با آمریکا خبر داد.

ترامپ پیش از  ۱۱ سپتامبر، اعلام کرد که ملاقاتش را با سران طالبان و حکومت افغانستان را در کمپ دیوید لغو و گفت‌وگوی صلح در قطر را متوقف کرده است.

آمریکا و طالبان پس از ۹ دور مذاکره که نزدیک به ۱۱ ماه به طول انجامید، سند توافق صلح میان دو طرف را «نهایی» کرده بودند، اما پس از وقوع یک حمله انتحاری در کابل در ۵ سپتامبر که در آن دستکم یک سرباز آمریکایی نیز جان باخت، این روند متوقف شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More