شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سرپرست وزارت فرهنگ افغانستان خواستار ثبت هنرهای مینیاتوری و خوش‌نویسی به نام این کشور شد

 

محمدطاهر زهیر، نامزد وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان در یک نشست خبری از سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) خواست تا مالکیت هنرهای مینیاتوری و خوش‌نویسی را به نام افغانستان ثبت کند.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان این سخنان را پس از آن مطرح کرد که اخیرا شماری از فرهنگیان و نهادهای فرهنگی این کشور با برگزاری نشستی از دولت افغانستان خواسته بودند تا در برابر تلاش‌های ایران و ترکیه برای ثبت مالکیت هنرهای مینیاتوری و خوش‌نویسی در سازمان فرهنگی یونسکو اقدام کند.  

محمدطاهر زهیر، چهارشنبه ۲۵ سرطان/تیر در این نشست خبری که نمایندگان یونسکو برای افغانستان و مسئول بخش فرهنگی وزارت امور خارجه این کشور نیز حضور داشتند، گفت، « اخیرا ترکیه و ایران اقدام کرده‌اند که هنرهای مینیاتوری و خطاطی را به نام کشورهایشان ثبت کنند که این موضوع باعث نگرانی افغانستان شده است.» وزیر اطلاعات و فرهنگ از کشورهای ایران و ترکیه خواست که در این زمینه «دقت بیشتری کنند و به خاستگاه و اصالت این دو هنر که از افغانستان است، احترام بگذارند» زیرا به گفته او «کمال‌الدین بهزاد در دوره تیموریان، سلطان حسین بایقرا و امیر علی شیرنوایی،  بنیانگذار هنرهای مینیاتوری و نقاشی بود.»

طاهر زهیر گفت که اگر قرار باشد که در مورد این دو هنر ادعای مالکیت شود «مالک اصلی آن افغانستان است و در تمام متون و منابع تاریخی آمده است که کمال‌الدین بهزاد بنیانگذار مینیاتور اسلامی، نقاشی و رنگ‌آمیزی است.»

 در اوایل ماه جاری خورشیدی و در پی نشر گزارش‌ها مبنی بر اقدام ترکیه برای ثبت هنرهای مینیاتوری و خوش‌نویسی در یونسکو، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی جمهوری اسلامی از ارسال چهار پرونده شامل هنرهای مذکور برای سال ۲۰۲۰ خبر داده و گفته بود «هر کشوری بین دو تا سه سال یک سهمیه ملی دارد پس اگر پرونده‌ای را می‌نویسیم برای آنهایی است که مشترک هستند. ما فرهنگ مشترک داریم هر کشوری که روی یکی از این فرهنگ‌ها دست می‌گذارد، جزو پرونده‌های مشترک می‌شود. اکنون سهمیه ملی ما با پرونده یلدا پر شد و با پرونده خوشنویسی و زیارت رضوی فرستاده شده است.»

اما وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‌گوید، ترکیه و ایران می‌توانند با قبول این که افغانستان مالکیت و اصالت این دو هنر را دارد با افغانستان شریک باشند. او از یونسکو نیز خواست که در این زمینه توجه کند و هنرهای مینیاتوری و خوش‌نویسی را به نام افغانستان و به شراکت ایران و ترکیه ثبت کنند.

محمدطاهر زهیر گفت که« تاکنون دو میراث ملموس فرهنگی این کشور ثبت یونسکو شده که یکی از آن‌ها منار جام غور و دیگری وادی بامیان به حیث منظره، فرهنگی است.» او تصریح کرد که دو میراث ملموس فرهنگی افغانستان (باغ بابر و مسجد جامع هرات) در جریان ثبت میراث‌های جهانی است و رباب سازی، کنده‌کاری نورستانی روی چوب، کنده کاری کلاسیک روی چوب و خط نستعلیق نیز مستندسازی شده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More