شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سرپرست وزارت دفاع افغانستان: در انتخابات بی‌طرفیم، اما اجازه خشونت نمی‌دهیم

اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان، اعلام کرد هر صلحی که در افغانستان برقرار شود، ازسوی دولت و به مالکیت دولت اجرا خواهد شد و حفاظت از صلح، مسئولیت نظامیان این کشور است.

او افزود که «هیچ‌کس و هیچ قدرتی نمی‌تواند چیزی را بر دولت تحمیل کند که آن خواست مردم افغانستان نباشد».

سرپرست وزارت دفاع افغانستان که یک‌شنبه ۳ قوس/آذر، در نخستین کنفرانس «صلح و امنیت» زنان نظامی سخنرانی می‌کرد، افزود که دولت نخستین گام را در زمینه صلح برداشته و متعهد به صلح است، اما تامین صلح واجد شرایط است. اسدالله خالد از حفظ دستاوردهای دو دهه گذشته افغانستان در بخش نظامی و ملکی/غیرنظامی به‌عنوان شرایط تامین صلح یاد کرد و گفت نیروهای امنیتی در دوران صلح تن به خواستی نخواهد داد که آن خواست دستاوردهای دو دهه گذشته را به چالش بکشد.

سرپرست وزارت دفاع همچنین گفت تمام حقوقی که زنان امروز از آن برخوردارند، باید حفظ شود.

اسدالله خالد بدون اشاره به طالبان گفت دشمن از منحل شدن نیروهای امنیتی افغانستان صحبت می‌کند. او افزود: «به‌هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم که اشتباه انحلال نیروهای امنیتی افغانستان تکرار شود.»

عباس استانکزی، عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر، قبلا گفته بود که پس از برقراری صلح، نیروهای امنیتی افغانستان منحل و مجددا تشکیل خواهد شد.

وزیر دفاع گفت، «مراقب اوضاع هستیم و هیچ گاه به صلحی نخواهیم رفت که آغازگر یک جنگ دیگر باشد.»

سرپرست وزارت دفاع افغانستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به نگرانی‌های برخی از نامزدان ریاست‌جمهوری و شماری از سیاست‌مداران افغانستان مبنی‌بر دخالت نیروهای امنیتی در انتخابات نیز واکنش نشان داد و گفت نیروهای امنیتی به‌صورت حرفه‌ای و بی‌طرفانه عمل می‌کنند و هیچ دخالتی در انتخابات نداشته‌اند.

اسدالله خالد احتمال بحرانی شدن انتخابات را رد کرد و گفت: «مطمئنم که انتخابات به خشونت نمی‌رود و سیاسیون ما درایت آن را دارند که به بحران نروند.» 

عبدالله عبدالله، رییس اجراییه، ژنرال دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان و برخی دیگر از سیاسیون این کشور از دخالت نیروهای امنیتی در انتخابات اظهار نگرانی کرده بودند.

دخالت نیروهای امنیتی در انتخابات در حالی مطرح می‌شود که روند بازشماری آرا در شماری از ولایت‌های افغانستان به دلیل اعتراض برخی از نامزدهای ریاست جمهوری متوقف شده و این امر اعلام نتایج مقدماتی را با چالش مواجه کرده است.

اسدالله خالد با تأکید بر بی‌طرفی نیروهای امنیتی در حوزه سیاست و انتخابات، هشدار داد و گفت قوای امنیتی افغانستان اجازه نخواهد داد که خشونت زندگی مردم را مختل سازد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More