شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی دولت افغانستان: کاهش خشونت ما را به صلح نمی‌رساند

 

سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید «کاهش خشونت‌» تعریف حقوقی و نظامی ندارد، منتج به صلح نمی‌شود و برای مردم، دولت و کشورهای منطقه مبهم است.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان، روز شنبه ۲۸ جدی/دی، در گفت‌وگو با تلویزیون ملی افغانستان گفت: «کاهش خشونت به چه معناست؟ آیا حملات از ده به دو یا سه حمله کاهش پیدا می‌کند و به‌جای کشتن ده تن از هموطنان ما، پنج تن را به شهادت می‌رسانند؟»

شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان، پنج‌شنبه ۲۶ جدی/دی در پیامی تصویری اعلام کرد که طالبان با کاهش خشونت‌ها در افغانستان موافقت کرده است. وزیر خارجه پاکستان موافقت طالبان با کاهش خشونت را «پیشرفت چشمگیر» در روند صلح افغانستان خواند و افزود که پاکستان مسئولیت خود را در قبال این روند تا حد امکان انجام داده است.

سخنگوی رییس‌جمهوری افغانستان در این گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به پیام وزیر خارجه پاکستان، گفت: «حکومت افغانستان در چند روز گذشته وضعیت را از نزدیک می‌بیند و هنوز از جانب زلمی خلیل‌زاد که مأموریتش این است تا از پیشرفت گفت‌وگوها رسماً معلومات ارائه کند، چیزی تازه‌ای را با دولت در میان نگذاشته است.»

دفتر سیاسی طالبان در قطر روز جمعه ۲۷ جدی/دی بدون اشاره به موافقت این گروه با کاهش خشونت در افغانستان، اعلام کرد که ملا برادر، معاون و رییس دفتر سیاسی طالبان با زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان دیدار و در مورد «امضای توافقنامه» و مراسم مربوط به تشریفات آن، گفت‌وگو کرده است.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان، روز جمعه در توییتی نوشت، هر دو‌ تیم مذاکره‌کننده عصر روز پنج‌شنبه و جمعه «مذاکرات مثمری داشتند که تا چند روز دیگر نیز ادامه خواهند داشت».

سخنگوی رییس‌جمهوری افغانستان می‌گوید در دیدار اخیر رییس‌ جمهوری غنی با دونالد ترامپ در بگرام افغانستان، رؤسای جمهوری افغانستان و آمریکا موافقت کردند که «طالبان باید آتش‌بس را بپذیرد و با حکومت افغانستان وارد گفت‌وگو شود».

صدیق صدیقی در مورد اینکه آیا دولت افغانستان در مراسم امضای توافقنامه آمریکا با طالبان شرکت می‌کند یا خیر، گفت که امضای توافقنامه میان آمریکا با طالبان «فرضیه» است و «این فرضیه‌ای است که احتمال ندارد چنین شود». او افزود، تاکنون زلمی خلیل‌زاد در مورد امضای توافقنامه آمریکا با طالبان به دولت افغانستان معلوماتی ارائه نکرده است.

زلمی خلیل‌زاد که مذاکرات آمریکا با طالبان را رهبری می‌کند، تاکنون در مورد موافقت طالبان با کاهش خشونت‌ها در افغانستان و امضای توافقنامه آمریکا با طالبان اظهار نظر نکرده است.

با وجود این، روز جمعه نمایندگان سازمان ملل متحد، آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو در نشست مشترکی در دبی، درخصوص آتش‌بس ، کاهش خشونت در افغانستان و مذاکرات بین‌الافغانی گفت‌وگو کردند.

اما سخنگوی رییس‌جمهوری افغانستان می‌گوید که موضوعات اساسی صلح پایدار در افغانستان، «آتش‌بس، از بین بردن پناهگاه‌های طالبان و قطع روابط طالبان با دیگر گروه‌ها و شبکه‌های مواد مخدر است». صدیقی تاکید کرد که «کاهش خشونت ما را به صلح نمی‌رساند. موضع دولت برقراری آتش‌بس است.» صدیقی گفت، در مورد اینکه آتش‌بس برای چه مدتی برقرار شود نظریات مختلفی وجود دارد، اما موضع دولت تامین آتش‌بس یک‌ماهه است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More