شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنان سناتور سیک افغانستان اشک همه افغان‌ها را درآورد

شماری از سیاستمداران و شهروندان افغانستان با اشک و ابراز همدردی از سخنرانی انارکلی هنریار، شهروند سیک و عضو مجلس سنای افغانستان، استقبال کردند. انارکلی هنریار اخیرا در مراسمی به‌مناسبت دریافت سومین «جایزه بین‌المللی ابن‌سینا»، پرده از رفتارهای تبعیض‌آمیز علیه شهروندان هندو و سیک‌ افغانستان برداشت.

انارکلی هنریار هفته گذشته سومین جایزه بین‌المللی ابن‌سینا را از انستیتو مطالعات استراتژیک افغانستان دریافت کرد و در این مراسم، از تبعیض گسترده علیه شهروندان هندو و سیک‌ افغانستان سخن گفت و نمونه‌هایی از رفتارهای تبعیض‌آمیز را بازگو کرد. او چندین بار در جریان سخنرانی اشک ریخت.

به‌دنبال هم‌رسانی گسترده سخنرانی سناتور انارکلی هنریار در رسانه‌های اجتماعی، سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری افغانستان، با انتشار یادداشتی، خطاب به انارکلی هنریار نوشت با شنیدن صدای لرزان و دیدن اشک‌های او، اشک ریخته است. دانش خطاب به هنریار گفت: «من و ما، همگی اشک ریختیم و از آنچه بر شما و همگنان شما رفته بر خود لرزیدیم و شرمیدیم.» معاون ریاست‌جمهوری در ادامه افزود: «روایت تلخ شما از تبعیض روایت اکثریت مردمان این سرزمین است. اشک شما اشک همه ستمدیدگان و محرومان و مغضوبان روی زمین است.»

انارکلی هنریار در مراسم دریافت جایزه به نمونه‌های زیادی از رفتارهای تبعیض‌آمیز با شهروندان هندو و سیک‌ افغانستان اشاره کرد و گفت زمانی در مراسمی، سخنرانی خود را «به نام خداوند عدالت و برابری» آغاز کردم اما فوری چند نفر اعتراض کردند و سپس، چند نفر تعیین شدند و در اتاقی نشستند تا بررسی کنند آیا یک غیر‌مسلمان می‌تواند نامی از خداوند بیاورد یا نه. به گفته هنریار، آن‌ها به او گفته بودند چون شما مسلمان نیستید، حق ندارید بگویید به نام خداوند عدالت و برابری.

سرور دانش یادداشت خود را با «نام خداوند عدالت و برابری» آغاز کرد و خطاب به هنریار گفت خداوند ما خداوند رحمت و مهر برای همه انسان‌هاست و «هر کسی که اندیشه تبعیض در سر دارد، از بندگی و رحمت خداوندی به دور است.»

انارکلی هنریار در بخشی از سخنانش گفت تا یک سال قبل، کودکان همسایه هر روز با سنگ و چوب به در و پنجره خانه او می‌زدند و «مرا انارکلی هندو و کافر صدا می‌کردند». او گفت هیچ اقدامی برای حل این موضوع نکرده و صرفا در یک مورد، راننده‌اش را به اداره پلیس فرستاده بود اما این مشکل حل نشد.

هنریار همچنین با بازگویی نمونه‌های دیگر از رفتارهای تبعیض‌آمیز علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی هندو و سیک در افغانستان، گفت هندوها و سیک‌ها در افغانستان با انواع تبعیض مواجه‌اند. او به‌عنوان نمونه از یک مدیر مدرسه نام برد که به‌دلیل هندو بودن، در وزارت معارف/آموزش‌و‌پرورش با تبعیض مواجه است و او را هندو صدا می‌کنند.

به باور این سیاستمدار جوان، به‌رغم ۲۰ سال تجربه دموکراسی در افغانستان، هنوز هم مشکلاتی وجود دارد. او گفت راهی بسیار طولانی در پیش داریم اما هیچ‌گاه مایوس نشدیم و باید در این راه مبارزه کنیم. او تاکید کرد: «اشک ریختن ما به‌معنای ضعف ما نیست، بلکه دردهایی است که سرانجام لبریز می‌شود.»

هنریار همچنین تصریح کرد بسیاری از همسایه‌ها و حتی همکارانش در گفت‌و‌گو با او، در مورد هند صحبت می‌کنند و افزود «من فقط یک بار به دهلی و پنجاب هند رفتم و شناختی از هند ندارم». او افغانستان را وطن خود خواند و گفت: «وطن خود را دوست دارم و در کنار تبعیض، هموطنانی خیلی گرامی را نیز در کنار خود دارم و این باعث می‌شود که من بیشتر تشویق شوم و در این راه مبارزه کنم.» این نماینده مجلس افغانستان گفت: «به‌عنوان یک افغان از همه معذرت می‌خواهم و این‌که معلوم نیست سرزمین ما کجاست اما از این‌که باعث درد شما شدیم معذرت می‌خواهم.»

معاون ریاست‌جمهوری افغانستان خطاب به هنریار گفت به اندیشه بلند انسانی، احساس پاک وطن‌دوستی او افتخار می‌کند و تاکید کرد «افغانستان سرزمین مشترک همه شهروندان این کشور اعم از مسلمان و هندو است. سرور دانش گفت برای برپایی عدالت و صلح، محو تبعیض و ستم و خشونت به مبارزه مشترک و پایدار نیاز است. معاون ریاست‌جمهوری ابراز امیدواری کرد روزی فرا برسد که دیگر هیچ شهروندی در کشور  طعم تلخ تبعیض را نچشد و از زجر تبعیض، اشکش جاری نشود.

در همین حال، ناهید فرید، عضو مجلس نمایندگان افغانستان، نیز در یادداشتی خطاب به انارکلی هنریار نوشت افغانستان سرزمین همه است و همه در آن حق مساوی دارند. ناهید فرید گفت: «در این مملکت، انسان بودن هم سخت است چه برسد به زن بودن و اقلیت دینی بودن. اما می‌خواهم بگویم تو و نریندر سینگ خالصه پارلمان را رنگین‌تر و زیباتر کرده‌اید.»

نعیم فرزام، یک کاربر توییتر، خطاب به انارکلی هنریار نوشت به‌عنوان یک هموطن از او معذرت می‌خواهد. فرزام نوشت: «شما برای جامعه کنونی و آینده این دیار مفید و مهم هستید، هر هموطن عزیز من است و بودنتان سبب کامل بودن و خرسندی‌ام می‌شود.»

کریم مرادی، کاربر دیگر توییتر، نیز خطاب به سناتور هنریار گفت: «ما را ببخشید که هموطن خوب برایتان نبودیم، باور کنید با شنیدن هر جمله‌ای‌ از سخن‌هایتان، اشک در چشمانم جاری می‌شود، هموطن سیکم مرا ببخش.»

در سال‌های اخیر، شهروندان هندو و سیک‌ افغانستان در کنار رویارویی با مسائل اجتماعی متعدد مانند برخوردهای تبعیض‌آمیز و محرومیت، هدف حملات و انفجارهای پی‌در‌پی در کابل و ولایت ننگرهار بوده‌اند و در مواردی، شماری از آن‌ها افغانستان را به‌صورت دسته‌جمعی ترک کرده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More