شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سازمان ملل: حدود ۳۵۰۰ کشته و مجروح غیرنظامی در نیمه اول سال جاری در افغانستان

 

سازمان ملل متحد در گزارش تازه‌ای اعلام کرد که در شش ماه نخست سال جاری میلادی، تعداد ۱۲۸۲ غیرنظامی در افغانستان بر اثر جنگ و خشونت‌ها کشته و ۲۱۷۶ نفر مجروح شده‌اند.

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) می‌‌گوید، تلفات غیرنظامیان در مقایسه با زمان مشابه سال ۲۰۱۹، ۱۳ درصد کاهش یافته اما «جنگ افغانستان همچنان به عنوان یکی از مرگبارترین جنگ‌های جهان» از غیرنظامیان قربانی می‌گیرد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در اواخر ماه گذشته اعلام کرد که تلفات غیرنظامیان در شش ماه اول سال جاری تا ماه ژوئن، یازده درصد کاهش یافته است. براساس گزارش حقوق‌بشر، در این مدت، ۱۲۱۳ نفر جان‌ باخته و ۱۷۴۴ تن دیگر‌ مجروح شدند.

سازمان ملل متحد در این گزارش که دوشنبه ۶ اسد/مرداد ماه منتشر شد، گفته است که دلیل عمده کاهش تلفات، کاهش در عملیات‌ نیروهای نظامی بین‌المللی و گروه داعش (شاخه خراسان) است اما از سوی گروه طالبان و نیروهای طرفدار دولت کاهشی در آمار تلفات به‌وجود نیامده است.

براساس این گزارش، در مجموع ۵۸ درصد تلفات افراد غیرنظامی به عناصر مخالف دولت نسبت داده شده است. گروه طالبان مسئول ۱۴۷۳ مورد تلفات (۵۸۰ کشته و ۸۹۳ زخمی) است که به این ترتیب عامل ۴۳ درصد از مجموع تلفات افراد غیرنظامی از اول ژانویه تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۰ است.

همچنین، نیروهای امنیتی ملی افغان، مسئول ۲۳ درصد از مجموع تلفات افراد غیرنظامی در نیمه اول امسال با (۲۸۱ کشته و ۵۰۸ زخمی) شناخته شده است. هیأت معاونت سازمان ملل متحد گفته است که نیروهای طرفدار دولت، مسئول بیشترین مرگ کودکان‌اند و تلفات غیرنظامیان توسط نیروهای امنیتی ۹ درصد افزایش یافته است.

دیبرا لاینز، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است «در شرایطی که دولت افغانستان و طالبان برای گردهم آمدن بر سر میز مذاکره برای گفت‌وگوهای صلح، فرصتی تاریخی دارند، حقیقت غم‌انگیز این است که جنگ به صورت ادامه‌دار هر روز به افراد غیرنظامی آسیب وحشتناکی وارد می‌کند.» او از طرف‌های درگیر جنگ خواسته است برای پایان کشتار، تصمیم قاطع بگیرند و برای گفت‌وگوهای صلح حاضر شوند.

یوناما همچنین گفته است که هیچ‌گونه تلفات افراد غیرنظامی که به نیروهای نظامی بین‌المللی در نیمه اول سال ۲۰۲۰ در اثر درگیری‌ها نسبت داده شده باشد، ثبت نکرده است.

در این گزارش آمده است درگیری‌های زمینی عامل اصلی و استفاده از مواد انفجاری تعبیه شده (انتحاری و غیر انتحاری) دومین عامل اصلی تلفات غیرنظامیان است.

یوناما گفته است که زنان و کودکان بیش از ۴۰ درصد تلفات غیرنظامیان را تشکیل می‌دهند. در طول شش ماه اول سال، ۱۳۸ زن کشته و ۲۵۹ تن زخمی شده‌اند و همچنین در این مدت ۳۴۰ کودک کشته و ۷۲۷ کودک دیگر مجروح شده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More