شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

زنان افغانستان با صدور قطعنامه‌ای خواهان حفظ حقوق مدنی و سیاسی زنان شدند

شماری از زنان افغانستان یکشنبه ۲۰ میزان/مهر در گردهمایی با عنوان «صدای زنان افغان برای دفاع از نظام جمهوری اسلامی افغانستان»، قطعنامه‌ای ۹ ماده‌ای صادر کردند و خواهان آتش‌بس فوری، حفظ قانون اساسی و حقوق شهروندی به‌ویژه حقوق مدنی زنان شدند.

در این قطعنامه آمده است زنان افغانستان در چهار دهه جنگ، در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بیشترین صدمه‌ را دیده‌اند و در خانواده و جامعه رنج‌های بی‌شماری را متحمل شده‌اند. به گفته‌ آنان، زنان در جنگ بی‌سرپرست شدند و پدر، همسر، پسر و برادر و دیگر اعضای خانواده‌شان را از دست داده‌اند.

در ادامه این قطعنامه تصریح شده است زنان افغانستان هیچ‌گاه در جنگ دخیل نبوده‌اند اما برای تامین صلح در کشور، از راه‌های گوناگون کوشیده‌اند بر این جنگ نقطه پایان گذاشته شود و برای رسیدن به صلح در کشور، تاکنون فعالیت‌های مهم و چشمگیری را از طریق دولت، جامعه مدنی و انجمن‌ها در مرکز و ولایت‌ها انجام داده‌اند.

ثریا صبح‌رنگ، یکی از فعالان حقوق زنان، گفت شماری از زنان سراسر افغانستان در تالار لویه جرگه در کابل گرد هم آمدند و با شعار «صدای زنان افغان برای دفاع از نظام جمهوری اسلامی افغانستان» قصد دارند برای تحقق حقوق شهروندی، صدایشان را به گوش طرف‌های مذاکرات صلح برسانند.

زنان در این قطعنامه از تیم‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و گروه طالبان خواستند روی آتش‌بس فوری توافق کنند و به جنگ و خونریزی پایان دهند. آن‌ها اعلام کردند طبق فتوای علمای اسلام، جنگ مسلمان علیه مسلمان مجوز ندارد و زنان افغان از روحانیون می‌خواهند برای ترویج فرهنگ صلح‌پروری و حفظ ارزش‌های دینی و ملی از طریق مساجد تلاش کنند.

بر اساس این قطعنامه، زنان افغان به‌عنوان مدافعان نظام جمهوری اسلامی افغانستان، خواهان حفظ حقوق شهروندی و حفظ دستاوردهای دو دهه گذشته در این کشورند. در ادامه تاکید شده است برای تضمین حقوق مدنی و سیاسی زنان در مذاکرات صلح، قانون اساسی افغانستان باید رعایت شود.

در این قطعنامه اعلام شده است زنان افغانستان از حرکت‌های مردمی و اقدام‌های دولت برای رسیدن به صلح پایدار حمایت می‌کنند و خواهان حمایت از غیرنظامیان، خانواده‌های آسیب‌دیدگان جنگ، خانواده‌های نیروهای امنیتی و همچنین، حفظ و تقویت نیروهای امنیتی افغانستان‌اند.

زنان افغانستان از کشورهای منطقه و کشورهای همسایه دعوت کردند از روند صلح حمایت کنند و از جامعه جهانی خواستند در زمینه تضمین استقرار صلح پایدار و تقویت نیروهای امنیتی افغانستان همکاری کنند.

ثریا صبح‌رنگ در گردهمایی زنان گفت آن‌ها خواهان زندگی مسالمت‌آمیز توام با تنوع زبانی، قومی، دینی و مذهبی‌اند و به گفته او، این قطعنامه را حدود ۱۵۷ هزار زن از سراسر افغانستان تایید کرده‌اند.

با آغاز گفت‌و‌گوهای صلح بین دولت و طالبان در دوحه، پایتخت قطر، فعالیت زنان در افغانستان بیشتر شده و نگرانی‌‌شان در مورد حقوق زنان افزایش یافته است. دولت افغانستان و جامعه جهانی بارها بر تامین حقوق زنان در مذاکرات صلح تاکید کرده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More