شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس‌جمهوری و شماری از سیاستمداران افغانستان پیروزی جو بایدن را تبریک گفتند

اشرف غنی، رییس‌جمهوری، عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه، و حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین افغانستان، پیروزی جو بایدن و کامالا هریس در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا را تبریک گفتند.

اشرف غنی در توییتی، از جو بایدن و معاون او، کامالا هریس، با عنوان رییس‌‌جمهوری و معاون رییس‌جمهوری منتخب آمریکا یاد کرد و نوشت: «ایالات متحده‌ آمریکا شریک استراتژیک ما است. مشارکت استراتژیک ما با ایالات متحده‌ آمریکا در امر مبارزه با دهشت‌افکنی و برقراری صلح و ثبات در افغانستان، تقویت و تداوم خواهند یافت.»

عبدالله عبدالله پیروزی بایدن و هریس را «چشمگیر» و حضور مردم آمریکا در انتخابات را «تاریخی» خواند.

حامد کرزی نیز ضمن تبریک به جو بایدن، ابراز امیدواری کرده است که سیاست و روابط دولت او با افغانستان متمرکز بر صلح و ثبات باشد.

آمریکا مهم‌ترین شریک استراتژیک افغانستان است و در سال‌های گذشته، میان دو کشور دو پیمان راهبردی و امنیتی امضا شد و در ماه‌های اخیر، هم‌زمان با امضای توافق‌نامه آمریکا با طالبان، آمریکا و ناتو اعلامیه مشترکی با دولت افغانستان امضا کردند که در آن بر پشتیبانی از نیروهای امنیتی افغانستان تاکید شده است.

سیاستمداران و شهروندان افغانستان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را، به‌ویژه در روزهای اخیر، لحظه به لحظه دنبال کردند.

در دوران کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، مقام‌های ارشد حکومت افغانستان از اظهارنظر در مورد تغییرهای احتمالی در کاخ سفید و تغییر سیاست خارجی آمریکا در مورد روند صلح افغانستان خودداری کردند.

پس از اعلام غیررسمی پیروزی جو بایدن در رسانه‌ها، شماری از سیاستمداران و کاربران رسانه‌های اجتماعی در افغانستان ابراز امیدواری کردند که حکومت جدید به رهبری جو بایدن در سیاست‌های پیشین آمریکا در مورد روند صلح افغانستان بازنگری کند و آن را تغییر دهد.

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین استخبارات افغانستان، در رشته توییتی نوشت دونالد ترامپ در آستانه ترک کاخ سفید است اما آثار و میراث سیاست‌های نادرست او در قبال افغانستان تا مدتی ادامه خواهد داشت. به باور رحمت‌الله نبیل، «در نتیجه سوء‌مدیریت زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ترامپ، دموکراسی نوپا و همچنین جنگ و صلح در افغانستان تبدیل به یک زخم باز شده است. اثرات این زخم‌ها احساسات مردم افغانستان را برای مدت طولانی آزار خواهد داد».

اقدام دونالد ترامپ به اعلام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا کریسمس امسال مقام‌های حکومت افغانستان را به هراس انداخت، به‌طوری‌که حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان، گفت اعلام این موضوع افغانستان را با خطر جنگ داخلی واقعی رو‌به‌رو کرده است.

همان‌طور که سیاستمداران افغانستان به‌تکرار و تاکید گفته‌اند، روند صلح افغانستان به رهبری آمریکا بر‌خلاف میل حکومت افغانستان پیش برده شد و حکومت افغانستان زیر فشارهای فزاینده زلمی خلیل‌زاد، بیش از ۵۰۰۰ زندانی طالبان، از جمله ۴۰۰ زندانی خطرناک، را آزاد کرد. مقام‌های حکومت افغانستان تلویحی گفتند که در نتیجه سیاست‌ها و توافق‌نامه آمریکا با طالبان، گروه طالبان از گروهی شورشی، منزوی و فراری به مدعی اصلی قدرت تبدیل شدند و در سطح بین‌المللی مشروعیت نسبی کسب کردند و این امر موجب تضعیف حکومت افغانستان شد.

جو بایدن چه در جریان کارزار انتخاباتی و چه پس از آن، موضع روشنی در قبال افغانستان نگرفته است اما به نظر می‌رسد مقام‌های حکومت افغانستان از پیروزی او راضی‌اند.

در مقابل، شماری از اعضای گروه طالبان در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در صحبت با رسانه‌های آمریکایی، از ابتلای دونالد ترامپ به کرونا اظهار نگرانی و برای بهبود او دعا کردند. گروه طالبان هنوز در مورد اعلام نتیجه و پیروزی جو بایدن اظهارنظر نکرده‌اند.

‏دیشب، ساعاتی پس از اعلام غیر‌رسمی نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در رسانه‌ها، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، نیز با تبریک پیروزی جو بایدن و کامالا هریس، گفت در کنار تمایل به گسترش همکاری و روابط دو کشور، آماده است در روند صلح در افغانستان و منطقه با بایدن همکاری کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More