شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس‌جمهوری افغانستان نامزد وزرای جدید را به مجلس نمایندگان معرفی کرد

 

اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان پس از ماه‌ها تاخیر در تشکیل کابینه حکومت، سرانجام امروز چهارشنبه ۳۰ میزان/مهر، نامزد وزیران جدید را برای کسب رای اعتماد به مجلس نمایندگان این کشور معرفی کرد.

رییس‌جمهوری افغانستان با حضور در مجلس نمایندگان در خصوص امنیت، روند صلح، فساد اداری، فرصت‌های اقتصادی و اصلاحات در حکومت سخنرانی کرد.

اشرف غنی خطاب به نمایندگان مجلس، هماهنگی میان قوه مقننه و اجراییه این کشور را یک ضرورت دانست و گفت، در صورت تایید کابینه جدید از سوی مجلس نمایندگان، او یک تیم متعهد را خواهد داشت که در تطبیق دیدگاه‌های ملی با وی همکاری کنند.

رییس جمهوری افغانستان در ادامه افزود که نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور به صورت مداوم از قانون اساسی دفاع کرده و این نیروها متعهد به ارزش‌های حاکمیت قانون‌اند و از استقلال، امنیت ملی و آزادی افغانستان پیوسته دفاع کردند.

او گفت، افغانستان تنها نیست و دوستان بین‌المللی و استراتژیک افغانستان که با آنها منافع مشترک و روابط دارد، پابرجاست و حمایت‌های امنیتی و نظامی آمریکا از این کشور ادامه خواهد یافت. اشرف غنی حمله هوایی نیروهای آمریکا بر مواضع طالبان در هلمند را «نمونه خوبی» از حمایت آمریکا از این کشور عنوان کرد.

اشرف غنی گفت، بزرگ‌ترین آرزوی پنج نسل کنونی افغانستان را پایان جنگ و خشونت‌های میراثی و تحمیلی، تشکیل می‌دهد اما به گفته او، طالبان به خشونت‌های خود ادامه دادند. او تاکید کرد، «تنها نیروی ۳۸ هزار نفری ویژه و نیروی هوایی کافیست تا از حقوق مردم و استقلال ما قاطعانه دفاع کنند.»

اشرف غنی، داعیه جمهوری اسلامی افغانستان را در مذاکرات صلح شرعی خواند و گفت، طالبان برای ادامه جنگ هیچ دلیل شرعی ندارند. رییس جمهوری افغانستان خطاب به نمایندگان مجلس گفت، از ملا هبت‌الله، رهبر طالبان بپرسید که در کجا پنهان است و چرا افغان‌ها را می‌کشد؟ او بار دیگر تاکید کرد که طالبان هرگز از طریق جنگ پیروز نخواهند شد.

او همچنین تاکید کرد که هرگونه توافق‌نامه صلح بدون موافقت مجلس نمایندگان و لویه جرگه مشروعیت ندارد و توافق‌نامه صلح باید توسط نمایندگان مردم در شورای ملی و لویه جرگه مورد تایید قرار بگیرد.

اشرف غنی در ادامه گفت که ایجاد اجماع منطقه‌ای و افغانستانی دارای روابط چند جانبه از ماموریت‌های کلیدی حکومت است.

رییس جمهوری افغانستان از شبکه‌های تروریستی، فساد اداری، ترس و بی‌اعتمادی به عنوان خطرات آینده نام برد و افزود، خطر شبکه‌های تروریستی پنجمین موج تروریسم در جهان در دو قرن اخیر است و باندهای قاچاق مواد مخدر با تولید و قاچاق مواد مخدر به میلیون‌ها نفر در افغانستان و کشورهای دیگر آسیب زده است.

اشرف غنی، یکی از دلایل فساد را عدم اطمینان در مورد آینده دانست و یکی از نمونه‌های آن را انتقال ده‌ها میلیارد دلار از افغانستان به کشورهای خارج ذکر کرده است. اشرف غنی، فساد اداری را یک خطر بزرگ دانست و گفت حکومت مصمم است که ریشه‌های فساد را از بین ببرد و دولت این کشور برای این هدف یک برنامه منظم را در کنفرانس ژنو ارائه خواهد کرد.

میر رحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان گفت، نمایندگان براساس قانون اساسی و منافع این کشور در خصوص وزرای جدید اقدام خواهد کرد. او همچنین گفت، مجلس نمایندگان از موضع حکومت در مذاکرات صلح حمایت می‌کند.

قرار است در روزهای آینده، نامزد وزرای جدید برنامه‌های شان را در مجلس ارائه کنند. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More