شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس‌جمهوری افغانستان در سفری دو روزه به کویت و قطر رفت

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، صبح دوشنبه ۱۴ میزان/مهر، در راس یک هیات عالی‌رتبه دولتی، برای شرکت در مراسم فاتحه شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر پیشین کویت، به آن کشور رفت. رییس‌جمهور افغانستان سپس در یک سفر رسمی دو روزه، به دوحه، پایتخت قطر، خواهد رفت.

دفتر ریاست‌ جمهوری افغانستان اعلام کرد غنی در دوحه با شیخ تمیم حمد بن آل ثانی، امیر قطر، شیخ خالد بن‌ خلیفه بن‌ عبدالعزیز آل ثانی، نخست‌وزیر، و شماری از مقام‌های آن کشور دیدار و در مورد گسترش روابط و همکاری‌ها میان دو کشور در عرصه‌های مختلف گفت‌وگو خواهد کرد.

اشرف غنی در سفر به قطر، در انستیتوی دوحه، در جمع دیپلمات‌ها، اساتید دانشگاه و دانشجویان نیز سخنرانی خواهد کرد.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری، محمد‌حنیف اتمر، سرپرست وزارت امور خارجه، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی، محمد شاکر کارگر، رییس دفتر ریاست جمهوری، فضل محمود فضلی، رییس عمومی اداره امور، عباس بصیر، سرپرست وزارت تحصیلات عالی، رنگینه حمیدی، سرپرست وزارت معارف، کریمه حامد فاریابی، سرپرست وزارت اقتصاد، اجمل رحمانی، عضو مجلس نمایندگان، عبدالطیف نهضت‌یار، عضو مجلس سنا، و سفیران افغانستان در کویت و قطر، غنی را در این سفر همراهی می‌کنند.

رییس‌جمهوری افغانستان در حالی به قطر می‌رود که تیم‌های مذاکره‌کننده حکومت و گروه طالبان بر سر تدوین دستورالعمل مذاکرات صلح دچار اختلاف شدید شده‌اند و گفت‌وگوهای صلح میان دو طرف متوقف شده است. در پی این اختلاف، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، به دوحه رفت و با روسای هیات‌‌های مذاکره‌کننده دیدار و گفت‌وگو کرد. با وجود این، اختلاف‌ها میان دو طرف رفع نشده است.

هیات مذاکره‌کننده طالبان معتقد است مذاکرات بین‌افغانی باید طبق توافق‌نامه‌ای که میان طالبان و آمریکا امضا شد پیش برود و هرگاه در جریان مذاکرات میان دو طرف اختلافی به وجود آمد، بر اساس مذهب حنفی حل‌و‌فصل شود. طالبان تاکنون پیشنهادهای هیات دولت افغانستان برای حل این موضوع را رد کرده‌اند.

هم‌زمان با مذاکرات صلح، جنگ در افغانستان نیز کماکان ادامه دارد. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان یکشنبه ۱۳ میزان/مهر اعلام کرد در شش ماه نخست سال جاری میلادی، ۹۴۵ غیرنظامی در سراسر کشور قربانی «ترورهای سیستماتیک و هدفمند» شده‌اند‌ که از این تعداد، ۵۳۳ نفر کشته و ۴۱۲ نفر دیگر زخمی شده‌اند‌.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان از افزایش قتل‌های هدفمند اظهار نگرانی کرده گفته است خشونت‌ها و حملات خونین در این کشور مغایر با روند جاری گفت‌وگوهای صلح است.

مقام‌های قطر در دیدار با معصوم استانکزی، رییس هیات مذاکره‌کننده دولت افغانستان، بر بی‌طرفی قطر در مذاکرات صلح بین‌افغانی تاکید کرده‌اند. هیات دولت افغانستان و طالبان نیز پیش‌تر توافق کرده بودند مذاکرات را بدون میانجی خارجی پیش ببرند.

احتمال می‌رود رییس‌جمهوری افغانستان از قطر بخواهد از نفوذش بر طالبان استفاده کند و این گروه را به پیشبرد مذاکرات و همچنین، کاهش خشونت در افغانستان متقاعد کند. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More