شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس‌جمهوری افغانستان: به تصمیم لویه جرگه احترام می‌گذارم

 

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، در نشست افتتاح لویه جرگه مشورتی صلح اعلام کرد که گروه طالبان تعهد کرده‌اند چنانچه ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده این گروه آزاد شوند، مذاکرات رسمی را سه روز دیگر آغاز می‌کنند، در غیر این‌ صورت، به جنگ ادامه می‌دهند و خشونت‌ها را تشدید می‌کنند.

اشرف غنی گفت دولت افغانستان به‌رغم این‌که هیچ تعهدی نسبت به توافق‌نامه طالبان با آمریکا در مورد آزادی زندانیان طالبان ندارد، برای حسن نیت و آغاز مذاکرات صلح، نزدیک به ۵۰۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرده است. او تصریح کرد رهایی ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده طالبان که با استناد به قانون اساسی، پرونده‌های سنگینی دارند فراتر از صلاحیت اوست و در ادامه افزود تا رسیدن به این مرحله، از «هفتاد کوتل و هفت خوان رستم گذشته‌ایم و به لحظه‌های باریک و حساس نزدیک شده‌ایم».

اشرف غنی امروز و فردا را روزهای مهمی برای افغانستان خواند و گفت «من هیچ نظمی برای لویه جرگه در نظر ندارم و به خرد و میهن‌پرستی هر یک از شما اعتقاد دارم» و به هر تصمیمی که لویه جرگه بگیرد احترام می‌گذارم.

رییس‌جمهوری افغانستان برگزاری این لویه جرگه را نمونه‌ای از تعهدش به قانون اساسی خواند و گفت: «حالا جمع شده‌ایم که خواب‌های شومی را که دیگران برای ما دیده‌اند با خاک یکسان سازیم و پایه‌های نظام را بیشتر مستحکم سازیم، از دایره باطل تاریخ عبور کنیم و ثبات واقعی را ایجاد کنیم.»

او گفت در گذشته، «شاهد فروپاشی و سقوط دولت‌ها بودیم اما هیچ دسیسه و توطئه خارجی نتوانسته است اساسات ملت بودن ما را ضعیف سازد» و نظام جمهوریت ظرفیت بزرگی برای جذب و ادغام دارد و هیچ نظام دیگری چنین قابلیتی ندارد.

اشرف غنی در ادامه افزود در روزهای گذشته، با روسای جمهوری ایران، ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان و نخست‌وزیر پاکستان و هند گفت‌و‌گوهای مفصل داشته است و رهبران این کشورها از روند صلح به رهبری دولت افغانستان حمایت کرده‌اند. اشرف غنی تصریح کرد که افغانستان دوباره باید به چهارراه اقتصادی منطقه تبدیل شود.

رییس‌جمهوری افغانستان ضمن قدردانی از تلاش‌های ایالات متحده آمریکا برای تامین صلح و دستیابی به راه‌حل سیاسی، گفت «ما به هر نوع تصمیم آمریکا در ارتباط با خروج احتمالی نظامیانشان از افغانستان احترام می‌گذاریم».

اشرف غنی سیاست دولت افغانستان را احترام متقابل بر محور منافع مشترک خواند و افزود از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد و انتظار دولت افغانستان از دیگر کشورها نیز این است که در امور افغانستان مداخله نکنند.

او در ادامه، لویه جرگه مشورتی صلح را فضایی باز و فارغ از محدودیت خواند و گفت لویه جرگه در سال‌های اخیر نقش تعیین‌کننده‌ای در سیاست‌های دولت داشته است.

اشرف غنی گفت برای این‌که «ملامت» متوجه حکومت نشود و از سوی دیگر، آرزوی مردم افغانستان برای تامین صلح برآورده شود، به این نقطه رسیده‌ایم که باید در مورد آزادی زندانیان طالبان تصمیم بگیریم و به تصمیم‌های لویه جرگه احترام می‌گذاریم.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه افغانستان که به ریاست لویه جرگه منصوب شده است، در سخنانی مقدماتی گفت بزرگان اقوام، سیاستمداران، نمایندگان شورای ملی و جامعه مدنی، فعالان حقوق زنان و نمایندگان اقشار گوناگون افغانستان در این لویه جرگه شرکت کرده‌اند و تصمیم نهایی بر اساس رای اکثریت گرفته خواهد شد.

عبدالله گفت کارهای شورای عالی مصالحه ملی به‌زودی تکمیل خواهد شد و این شورا به تصمیم‌های لویه جرگه مشورتی صلح متعهد است و تصمیم لویه جرگه را «تصمیم مرگ و زندگی برای مردم افغانستان» خواند.

رییس شورای عالی مصالحه افغانستان پیروزی از طریق جنگ را ناممکن خواند و گفت آزادی ۴۶۰۰ زندانی طالبان تصمیم ساده‌ای نبود و حکومت با برگزاری این لویه جرگه، تصمیم در مورد آزادی زندانیان باقی‌مانده طالبان را به مردم واگذار می‌کند.

عبدالله همچنین گفت ژنرال عبدالرشید دوستم، حامد کرزی و محمد‌کریم خلیلی و شمار دیگری از رهبران سیاسی که در این نشست حضور ندارند از لویه جرگه حمایت کرده‌اند. او در ادامه افزود با آغاز مذاکرات صلح، آتش‌بس اولین مورد از گفت‌وگوها خواهد بود.

به گفته عبدالله عبدالله، جامعه بین‌المللی در روند صلح و پس از تامین صلح در کنار مردم افغانستان خواهد بود و در روند بازسازی افغانستان سهم خواهد داشت.

لویه جرگه مشورتی صلح با حضور ۳۲۰۰ تن از سراسر افغانستان تحت تدابیر شدید امنیتی در کابل برگزار شده است. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More