شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس‌جمهوری افغانستان برای شرکت در اجلاس کشورهای «قلب‌آسیا» به تاجیکستان رفت

 

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان صبح روز دوشنبه ۹ حمل/فروردین در راس یک هیات عالی‌رتبه دولتی برای شرکت در نهمین کنفرانس وزیران خارجه «قلب آسیا- روند استانبول»، وارد دوشنبه، پایتخت تاجیکستان شد.

اشرف غنی پس از ورود به دوشنبه با امام علی رحمان، رییس‌‌‌جمهوری تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

بنابر اعلام وزارت خارجه افغانستان، نهمین کنفرانس وزیران امور خارجه قلب آسیا- روند استانبول با حضور رؤسای جمهوری‌ افغانستان و تاجیکستان و به میزبانی مشترک وزیران امور خارجه دو کشور با شرکت ۱۳ وزیر خارجه فردا سه‌شنبه برگزار می شود. قرار است روسای جمهوری افغانستان و تاجیکستان در این کنفرانس سخنرانی کنند.

 

 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز که برای شرکت در این نشست به تاجیکستان رفته در توییتی گفت، کشورهای عضو قلب‌ آسیا در صدد کمک به افغانستان برای برقراری صلح پایدار و پایان درگیری‌ها در این کشور است.

 

 

 

نهمین نشست وزیران خارجه کشورهای قلب آسیا- روند استانبول با موضوع افغانستان تحت عنوان «تقویت اجماع برای صلح و توسعه» به مدت دو روز برگزار می‌شود.

نخستین نشست کشورهای قلب آسیا موسوم به روند استانبول در سال۲۰۱۱ به ابتکار دولت افغانستان و با حمایت ترکیه در شهر استانبول برگزار شد و در جریان نه سال گذشته تنها پارسال به دلیل شیوع ویروس کرونا نشست سالانه این روند برگزار نشد. نشست‌های قبلی روند استانبول پیش از این در ترکیه، چین، قزاقستان، پاکستان، هند و آذربایجان برگزار شده است.

نشست وزیران خارجه قلب آسیا در تاجیکستان با توجه به روند جاری صلح افغانستان مهم خوانده شده است. میرویس ناب، معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان گفت که حضور کشورها در نشست تاجیکستان نسبت به سال‌های گذشته «بسیار عالی» است. به گفته او، پیام دولت افغانستان در این نشست، صلح، تفاهم و ثبات در افغانستان است. معاون سیاسی وزارت خارجه همچنین گفت که هدف اساسی این نشست حفظ اجماع منطقه‌ای برای صلح و تقویت موضع دولت افغانستان است.

۱۵ کشور همسایه و منطقه، عضویت قلب آسیا را دارند؛ ۱۶ کشور و۱۲ سازمان بین‌المللی نیز اعضای ناظر این روند هستند. مهم‌ترین هدف روند استانبول، گفت‌وگو و همکاری‌های منطقه‌ای با تمرکز ویژه در مورد افغانستان است.

افغانستان، ایران، تاجیکستان، پاکستان، چین، روسیه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه، آذربایجان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی ۱۵ کشور عضو قلب آسیا هستند. همچنین ایالات متحده آمریکا، استرالیا، کانادا، دانمارک، مصر، فرانسه، فنلاند، آلمان، عراق، ایتالیا، ژاپن، نروژ، لهستان، اسپانیا، سوئد و بریتانیا کشور‌های حامی قلب آسیا‌ به شمار می‌روند.

دفتر ریاست‌ جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای گفت که قرار است اشرف غنی در جریان سفر دو روزه به تاجیکستان، ضمن شرکت و سخنرانی در کنفرانس وزیران خارجه قلب آسیا با نخست‌وزیر و رییس مجلس نمایندگان آن کشور نیز دیدار و در مورد گسترش مناسبات و همکاری‌ها میان دو کشور در عرصه‌های مختلف بحث و گفت‌وگو کند.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان همچنین اعلام کرده است که سند دکترای افتخاری نیز از سوی رییس این دانشگاه به رییس‌جمهوری افغانستان اعطا خواهد شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More