شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس‌جمهوری افغانستان اولین نشست مقابله با موج دوم کرونا را برگزار کرد

 

اولین نشست مقابله با موج دوم شیوع ویروس کرونا، به ریاست اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان برگزار شد. 

صدیقی صدیقی، سخنگوی رییس‌جمهوری با اعلام این خبر گفت: «بر اساس تصمیم تازه‌ کابینه، پس از این، رهبری حکومت هفته‌‌ای دوبار؛ روزهای یک‌شنبه و چهارشنبه جلسه‌های تصميم‌گيری در زمینه مدیریت مبارزه با موج دوم کرونا با همکاری وزارت صحت/بهداشت و نهادهای مسئول، برگزار می‌کند».

 

 

در عین حال، اکمل سمسور، سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان چهارشنبه ۱۹ قدروس/آذر در نشست خبری گفت، براساس تصمیم جدید کابینه، اداره‌ جدیدی در وزارت بهداشت برای مدیریت مبارزه با موج دوم کرونا ایجاد شده و نشست‌هایی با حضور وزیر و معاونان وزارت بهداشت هر روز برگزار می‌شود.

او توضیح داد که این اداره  ۲۴ ساعته فعال است و به طور مداوم با تمام اداره‌های دیگر در سطح ولایت‌ها و بیمارستان‌های ویژه بیماران کووید۱۹ در تماس است.

براساس اعلام رسمی، طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۷ نفر به کووید ۱۹ مبتلا شده و ۱۳ نفر در اثر این بیماری جان باخته‌اند.

بر مبنای آمار رسمی، بیش از ۴۸ هزار نفر در افغانستان به کوویدـ۱۹مبتلا شده‌اند که یک هزار و ۹۲۱ نفر در اثر این بیماری جان باخته‌اند و بیش از ۳۸ هزار نفر نیز درمان شده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود، در جریان هفته گذشته ۱۶۷۸ مورد مثبت ابتلا به ویروس کرونا در این کشور ثبت شده است. او در ادامه گفت که با گذشت زمان شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا افزایش یافته و رقم مرگ و میر نیز طی یک هفته گذشته ۴۶ درصد افزایش داشته است. اکمل سمسور با تاکید بر مراقبت‌های بهداشتی از سوی مردم تصریح کرد که براساس ارزیابی اخیر وزارت بهداشت، حدود ۳۰ درصد مردم از ماسک استفاده می‌کنند و علی‌رغم افزایش مبتلایان به کووید۱۹، استفاده از ماسک تنها ۳ درصد افزایش یافته است.

به گفته او، در صورتی که بیش از ۹۰ درصد جمعیت این کشور برای دو هفته از ماسک استفاده کنند شیوع این بیماری قابل مدیریت است.

سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان همچنین اعلام کرد که احتمال دارد تا هفت ماه آینده اولین محموله واکسن کرونا وارد این کشور شود. سمسور گفت، قرار است این کشور واکسن کرونا را از دو بخش؛ ائتلاف جهانی برای واکسن کرونا و بانک جهانی دریافت کند.

اکمل سمسور افزود که تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی، طی شش مرحله حدود ۴۰ درصد جمعیت این کشور واکسن کرونا را از مراجع کمک‌کننده دریافت خواهند کرد. به گفته او، طی دو سال آینده ۲۰ درصد واکسن از طریق «ائتلاف جهانی برای واکسن کرونا» و ۲۰ درصد دیگر از سوی «بانک جهانی» به افغانستان کمک خواهد شد.

به گفته او، در مرحله نخست، ۳ درصد جمعیت افغانستان این واکسن را دریافت خواهند کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More