شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس‌جمهوری افغانستان: آماده‌ام مشورت لویه‌جرگه را بپذیرم

 

محمد‌اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، امروز دوشنبه ۹ ثور (اردیبهشت)، در سخنرانی‌ افتتاحیه‌اش، از اعضای لویه‌جرگه خواست تا دیدگاه‌هایشان را «بدون سانسور» در اختیار او قرار بدهند. غنی با ذکر اهمیت جرگه‌ها در تصمیم‌گیری‌های ملی کشور، گفت آماده پذیرش مشورت لویه‌جرگه است و افزود: «امروز چشم همه مردم به این جرگه مشورتی صلح است.»

اشرف غنی با اشاره به فتوای علمای دینی افغانستان و علمای کشورهای اسلامی، گفت «جنگ مبنای شرعی ندارد» و از گروه طالبان خواست دست از جنگ بردارند. رییس‌جمهوری افغانستان از اعضای جرگه خواست تا چارچوب صلح با طالبان را مشخص کنند. او تصریح کرد که «در روشنی مشورت شما، خط مشی صلح تدوین خواهد شد». اشرف غنی همچنین در سخنانش تاکید کرد که اجازه نمی‌دهد صلح غیر‌افغانی شود.

رییس‌جمهوری افغانستان به‌صورت تلویحی از وابستگی گروه طالبان به کشورهای خارجی انتقاد کرد و پرسید: «آن که طالب را گروی خود گرفته کیست؟» غنی در ادامه این گروه را به چالش مذاکره با دولت افغانستان دعوت کرد.

اشرف غنی با ستایش از نیروهای امنیتی، افزود که توانایی این نهادها دولت افغانستان را در روند صلح در موقعیت برتری قرار داده است.

غنی در پایان سخنرانی‌اش، عبدالرب رسول سیاف، از رهبران با‌نفوذ جهادی، را به سِمت رییس لویه‌جرگه منصوب کرد.

 

سیاف: کسی مخالف صلح نیست

عبدالرب رسول سیاف با اشاره به حضور نداشتن برخی از رهبران سیاسی افغان و رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در لویه‌جرگه مشورتی صلح، گفت که «هیچ‌کس مخالف صلح نیست، اما در اسلوب (روش) بعضی نزاکت‌ها وجود دارد.»  

بسیاری از رهبران احزاب، تیم‌های انتخاباتی و گروه‌های سیاسی اعلام کرده بودند که لویه‌جرگه مشورتی صلح را تحریم خواهند کرد. عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت، نیز به جمع تحریم‌کنندگان جرگه پیوست. با این حال، سیاف ابراز امیدواری کرد که رقبای سیاسی اشرف غنی در پایان کار جرگه مشورتی صلح، به این نشست بپیوندند.

سیاف با رد نگرانی‌های مردم در مورد روند صلح، تاکید کرد که مساله انتقال قدرت و تغییر نظام مطرح نیست و آن‌ها صرفا طالبان را به همزیستی مسالمت‌آمیز دعوت می‌کنند. او در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت انتخابات و حقوق زنان اشاره کرد و گفت بر اساس عواطف و احساسات دینی و انسانی‌اش، طرفدار حقوق زنان است.

 

مخالفت‌های گسترده سیاسی  

لویه‌جرگه مشورتی صلح با اعتراض شدید گروه‌های سیاسی عمدتا رقیب اشرف غنی مواجه شد. ۱۲ نفر از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در اعلامیه‌ای مشترک، شرکت در این نشست را تحریم کردند. حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان، نیز زمان برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح را «نامناسب» خوانده بود. عبدالله عبدالله، محمد‌ محقق و ژنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول محمداشرف غنی و از اعضای رهبری حکومت، نیز در این نشست حضور نداشتند.

رقبای انتخاباتی اشرف غنی و بسیاری از گروه‌های سیاسی نشست مشورتی صلح را «کارزار انتخاباتی» غنی عنوان کرده‌اند و برگزاری لویه‌جرگه را زیر سوال برده‌اند. زلمی رسول، از نامزدهای ریاست‌جمهوری، نیز امروز اعلام کرد «به دلیل مشخص نبودن برنامه‌های این جرگه» در آن شرکت نخواهد کرد.

با این حال، غنی در سخنرانی امروزش از زمان برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح دفاع کرد و زمان برگزاری آن را «مناسب» خواند. او همچنین اعلام کرد که در مورد کسانی که در این جرگه شرکت نکرده‌اند صحبت نمی‌کند و تصریح کرد که «قشر سیاسی» تغییر کرده است.

 

بزرگ‌ترین نشست مشورتی صلح

محمد‌عمر داودزی، رییس کمیسیون برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح، امروز اعلام کرد که در این نشست چهار روزه، ۳۲۰۰ نفر شرکت کرده‌اند. به گفته داودزی، نمایندگان جرگه در ۵۱ کمیته کاری تقسیم‌بندی می‌شوند و نتیجه کار این کمیته‌ها در روز پایانی به هیات اداری جرگه تقدیم می‌شود. در این بین، ۱۵۰۰ نفر از ولایات (استان‌ها) و ولسوالی‌ها (شهرستان‌ها)‌ی افغانستان انتخاب شده‌اند. در این نشست همچنین، اعضای کابینه، اعضای شورای ملی افغانستان، نمایندگان شوراهای ولایتی (استانی)، نمایندگان ۲۵ نهاد ملی افغانستان و نمایندگان جامعه مدنی و زنان حضور دارند.

بیش از ۲۰ درصد از اعضای لویه‌جرگه مشورتی صلح را جوانان و ۳۰ درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More