شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس‌جمهوری آمریکا: نیروهای امنیتی افغانستان از کشور دفاع خواهند کرد

روسای جمهور افغانستان و آمریکا شامگاه دیروز جمعه اول مرداد، با یکدیگر تلفنی گفت‌و‌گو کردند و حملات فعلی طالبان را با ادعای این گروه در مورد حمایت از حل‌و‌فصل مساله افغانستان در تناقض مستقیم خواندند. 

بنا بر اعلام دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، در این گفت‌و‌گوی تلفنی یک‌ بار دیگر به اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، اطمینان داد حمایت‌های آمریکا از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ادامه خواهد داشت و تاکید کرد که نیروهای افغان از کشور دفاع خواهند کرد. 

دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان اعلام کرد سران دو کشور در این گفت‌و‌گوی تلفنی بر تلاش مشترک افغان‌ها برای تامین صلح و امنیت، مشارکت پایدار، ادامه کمک‌های دیپلماتیک و اقتصادی به دولت افغانستان و نیروهای امنیتی و همچنین، حفظ دستاوردهای دو دهه گذشته تاکید کردند. 

در بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرده، آمده است جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، در تماس تلفنی با اشرف غنی بر ادامه حمایت ایالات متحده آمریکا از جمله کمک‌های توسعه‌ای و بشردوستانه به مردم افغانستان به‌ویژه زنان، دختران و اقلیت‌ها تاکید کرد. 

بر اساس اعلام کاخ سفید، جو بایدن گفت درخواست ۳/۳ میلیارد دلار از کنگره برای صندوق نیروهای امنیتی افغانستان در چند مورد صورت می‌گیرد. از این مبلغ، یک میلیارد دلار به نیروی هوایی افغانستان برای پشتیبانی مداوم از عملیات جنگی شامل سه هلیکوپتر بلک‌هاوک که ۱۶ ژوییه به کابل تحویل داده شده‌ند، یک میلیارد دلار برای خرید و تحویل لوازم اساسی برای نیروهای افغان مانند سوخت، مهمات و قطعات یدکی و همچنین، ۷۰۰ میلیون دلار برای ادامه پرداخت حقوق سربازان افغان اختصاص داده شده است. 

روسای جمهور دو کشور از تلفات غیرنظامیان، ادامه قتل‌های هدفمند، افزایش آوارگان جنگ، غارت و آتش زدن ساختمان‌ها، تخریب زیرساخت‌ها و آسیب به شبکه‌های ارتباطی ابراز تاسف کردند. 

کاخ سفید در ادامه افزود ایالات متحده آمریکا اخیرا ۲۶۶ میلیون دلار کمک بشردوستانه اضافی و ۳۰۰ میلیون دلار کمک و توسعه در سایر زمینه‌ها نیز به مردم افغانستان اختصاص داده است. 

رییس‌جمهوری آمریکا همچنین برای سال مالی ۲۰۲۲، درخواست کمک ۳۶۴ میلیون دلاری دیگر برای توسعه و سایر زمینه‌ها به وزارت امور خارجه و اداره توسعه بین‌المللی آمریکا پیشنهاد کرده است. 

رییس‌جمهوری آمریکا در این تماس تلفنی خواستار ادامه کار و اتحاد میان رهبران دولت‌ جمهوری اسلامی افغانستان شده است. 

رهبران افغانستان و آمریکا در مورد اهمیت اتحاد افغان‌ها برای حمایت از منافع مشترک در زمینه امنیت و صلح، گفت‌وگو کردند و بایدن بر ادامه تعامل دیپلماتیک ایالات متحده آمریکا در حمایت از یک توافق سیاسی پایدار و عادلانه تاکید کرد. 

رهبران افغانستان و آمریکا در حالی در مورد حمایت آمریکا از نیروهای امنیتی افغانستان و نیز حملات گروه طالبان صحبت کردند که جنگجویان طالبان شماری از ولسوالی‌ها/شهرستان‌ها را تصرف کرده‌اند.  

هم‌زمان با گفت‌وگوی روسای جمهور دو کشور، سهیل شاهین، عضو تیم مذاکره‌کننده طالبان، گفت تا زمانی که اشرف غنی از قدرت کنار نرود و دولت جدیدی در نتیجه‌ مذاکرات تشکیل نشود، صلح در افغانستان برقرار نخواهد شد. شاهین در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت طالبان در پی انحصار قدرت نیست و این گروه زمانی سلاح‌ بر زمین می‌گذارد که یک دولت جدید و قابل قبول برای همه از طریق مذاکره ایجاد شود.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More