شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روایت گروگان طالبان از زندگی در سایه مرگ

 

تیموتی ویکس، شهروند استرالیا و استاد دانشگاه آمریکایی افغانستان، پس از پیوستن به خانواده‌اش، در نشستی عمومی گفت سه سال زندگی به‌عنوان گروگان طالبان در افغانستان «تاثیر عمیق و تصورناپذیری» بر او گذاشته است.

تیموتی ویکس، که پنجشنبه شب پس از انتقال از پایگاه نظامی آمریکا در آلمان به استرالیا بازگشت، گفته است با این تجربه کاملا تغییر کرده و با وجود هراس از مرگ قریب‌ الوقوع در دوران اسارت، هرگز امیدش را از دست نداده بود.

تیموتی ویکس، که طالبان او و همکارش کوین کینگ، شهروند آمریکایی، را در سال ۲۰۱۶ در کابل به گروگان گرفتند و دو هفته قبل با سه تن از اعضای ارشد طالبان مبادله شدند، از اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، و دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، که برای رهایی او تلاش کردند سپاسگزاری کرد. او همچنین از رهبران طالبان و نگهبانانش نیز تشکر کرد که، به گفته او، با او خوب رفتار کرده‌اند.

تیموتی ویکس، که در کنار خواهرانش جو و آلیسا كارتر در ایستاده بود و برای نخستین‌ بار پس از رهایی‌ صحبت می‌کرد، گفت نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا شش بار سعی کرد او و همکارش را از اسارت طالبان نجات دهد. تیموتی یکی از عملیات‌ها را که در ماه آوریل سال جاری، نیروی دریایی آمریکا برای نجات آن‌ها راه‌اندازی کرده بودند شرح داد و گفت ساعت دو بامداد، نگهبانان او را بیدار و به تونل دیگری منتقل کردند. نگهبانان طالب به او گفته بودند که زیر حمله گروه داعش‌اند. اما به عقیده تیموتی ویکس، نیروی دریایی آمریکا درست پشت دروازه رسیده بودند و این حمله برای نجات آن‌ها بود.

ویکس در ادامه افزود که او و کوین کینگ در زمان اسارت، به مناطق مختلف افغانستان و پاکستان منتقل شدند و زندگی‌شان هر روز در معرض خطر بود.

او گفت: «همیشه امید داشتم، می‌دانستم سرانجام آن مکان را ترک می‌کنم. فقط کمی بیشتر از آنچه انتظار داشتم طول کشید.» او به رسانه‌ها گفت: «از همان لحظه که در اختیار نیروهای ویژه قرار گرفتم، فهمیدم كه مصیبت طولانی و شكنجه من به پایان رسیده است.»

تیموتی ویکس از نگهبانان طالب که از او مراقبت می‌کردند ابراز رضایت کرد و گفت: «به‌هیچ‌وجه از آن‌ها متنفر نیستم، برای آن‌ها احترام قائلم، زیرا به من محبت کردند. می‌دانم برای بسیاری از مردم پذیرفتنی نیست، اما آن‌ها را برای مراقبت از من گمارده بودند و تابع دستور فرمانده‌شان بودند.»

تیموتی ویکس و کوین کینگ دو تن از استادان دانشگاه آمریکایی کابل بودند که طالبان آن‌ها را در سال ۲۰۱۶ خارج از محوطه دانشگاه به گروگان گرفتند و دو هفته قبل، در ولایت زابل افغانستان، در ازای رهایی انس حقانی، مالی خان و حافظ رشید، سه تن از اعضای ارشد طالبان/شبکه حقانی، از چنگ طالبان آزاد شدند.

مبادله زندانیان با میانجی‌گری و تلاش‌های آمریکا به منظور آغاز مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و طالبان صورت گرفت. دونالد ترامپ در سفری که اخیرا به افغانستان داشت، گفت که مذاکرات آمریکا با طالبان از سر گرفته شده است. اما به‌رغم امیدواری دولت افغانستان و آمریکا به شروع گفت‌وگوهای مستقیم دولت و طالبان، هنوز روشن نیست گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و مذاکرات رو‌در‌رو چه زمانی ممکن می‌شود.

تیموتی ویکس از آغاز مجدد مذاکرات ایالات متحده، طالبان و دولت افغانستان ابراز خوشحالی کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More