شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رهبران برجسته افغانستان برای شرکت در نشست صلح به مسکو رفتند

 

عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه امروز چهارشنبه در راس هیات دولت برای شرکت در نشست مسکو درباره صلح افغانستان به روسیه رفت.

نشست مسکو به ابتکار کشورهای عضو «تروئیکای توسعه یافته» شامل روسیه، آمریکا، چین و پاکستان فردا پنجشنبه ۲۸ حوت/اسفند برای یک روز با موضوع صلح افغانستان برگزار می‌شود. در این کنفرانس علاوه بر نمایندگان کشورهای عضو تروئیکا، نمایندگان دولت افغانستان، گروه طالبان و شماری از سیاستمداران برجسته افغانستان نیز شرکت می‌کنند.

اعضای هیات دولت افغانستان، شامل ‏عبدالله عبدالله، رییس شورای مصالحه، میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان، حامد کرزای، رییس جمهوری پیشین، عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی، محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی، گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، بابر فرهمند، معاون شورای مصالحه، سید سعادت منصور نادری، وزیر دولت در امور صلح، معصوم استانکزی، رییس تیم مذاکره‌کننده دولت، متین بیگ، احمدنادر نادری، حبیبه سرابی، اعضای تیم مذاکره‌کننده، محمدعلم ایزدیار، معاون مجلس سنا، عبدالله خنجانی، معاون وزارت دولت در امور صلح، عبدالستار خواصی و غیرت بهیر هستند.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است که زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه این کشور برای افغانستان در نشست صلح مسکو شرکت می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا نشست مسکو را مکمل سایر تلاش‌های بین‌المللی برای حمایت از روند جاری صلح افغانستان دانسته و گفته است این نشست نگرانی‌های جامعه جهانی را نیز در مورد پیشرفت این روند بازتاب می‌دهد.

گروه طالبان نیز از اعزام یک هیات ۱۰ نفره به ریاست ملا برادر، معاون سیاسی این گروه در نشست مسکو خبر داد. 

وزارت امور خارجه افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که «برگزاری مذاکرات صلح افغانستان در روسیه و ترکیه که در ادامه و متمم روند قطر بوده، ‌جایگزین آن‌ نمی‌باشد.» به گفته وزارت خارجه افغانستان، هیات دولت با هیات طالبان در قطر در حال مذاکره است و این مذاکرات در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

شورای عالی مصالحه‌ افغانستان نیز در اطلاعیه‌ای نوشت که نمایندگان دولت و طالبان در نشست مسکو در باره‌ تسریع تلاش‌های صلح، تقویت مذاکرات دوحه، پایان جنگ در افغانستان، مبارزه با دهشت‌افکنی، قاچاق موادمخدر و شکل‌گیری یک افغانستان مستقل و خودکفا بحث و تبادل نظر می‌کنند.

سید طیب جواد، سفیر افغانستان در روسیه، با ارسال نامه‌ای به وزارت خارجه این کشور که جزئیات آن از سوی رسانه‌ها منتشر شده، گفته است، این کنفرانس در مهمان‌خانه رییس‌جمهوری روسیه برگزار می‌شود، ریاست نشست را ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه برای افغانستان به عهده دارد و قرار است سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور در این نشست سخنرانی کند. 

روزنامه ۸ صبح افغانستان براساس نامه سفیر افغانستان در روسیه گزارش داد که روسیه تنها مصارف شش تن از اعضای برجسته هیات دولت افغانستان را پرداخت می‌کند و از فراهم کردن حمل و نقل برای هیات افغانستان نیز «معذرت» خواسته و هیات افغانستان تنها از سوی مقام‌های سفارت افغانستان پذیرایی خواهد شد.

در همین حال، شماری زیادی از کاربران رسانه‌های اجتماعی افغانستان به دلیل حضور کمرنگ زنان در ترکیب هیات دولت، انتقاد کرده‌اند. حبیبه سرابی، عضو تیم مذاکره‌کننده دولت در مذاکرات صلح بین‌افغانی، تنها عضو زن در هیات عالی رتبه دولت در نشست مسکو است. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More