شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رهبران افغانستان و هند قرارداد ساخت سد «شاه‌توت» را امضا کردند 

 

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند روز سه‌شنبه ۲۱ دلو/ بهمن قرارداد ساخت سد شاه‌توت کابل را امضا کردند. 

ٰسد شاه‌توت بر فراز رودخانه کابل و در ولسوالی چهارآسیاب کابل، با هزینه ۲۸۶ میلیون دلار از کمک‌های هند ساخته می‌شود.

اداره ملی تنظیم آب افغانستان اعلام کرده که با ساخت این سد، حدود ۴ هزار هکتار زمین آبیاری و برای دو میلیون نفر از مردم کابل نیز آب آشامیدنی فراهم خواهد شد.

رییس‌جمهوری افغانستان در مراسم امضای قرارداد ساخت سد شاه‌توت که به شکل مجازی برگزار شد، از کمک‌های هند به ویژه اهدای ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا و ساخت سد شاه‌توت قدردانی کرد و گفت که « به نمایندگی از دولت و ملت از حمایت اصولی شما از افغانستان دموکراتیک و مستقل قدردانی می‌کنم. صلح آرزوی اساسی مردم افغانستان است،‌ اجماع ملی برای رسیدن به صلح وجود دارد و این صلح باید به خشونت پایان دهد. تروریسم یک اکوسیستم کامل و مخرب است که آینده را تهدید می‌کند». او افزود که افغانستان می‌تواند «دروازه هند باشد.»

 

 

نخست وزیر هند در سخنان کوتاهی به روابط استراتژیک و تاریخی میان دو کشور اشاره کرد و به همه افغان‌ها اطمینان داد که هند در کنار آنها ایستاده است و هیچ قدرت خارجی نمی‌تواند دوستی میان دو کشور را متوقف کند. نارندرا مودی خواستار آتش بس فوری و جامع در افغانستان شد و از ادامه خشونت‌ها و هدف قراردادن جامعه مدنی و روزنامه‌نگاران در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

نخست وزیر هند تاکید کرد که این کشور در هر مرحله در کنار افغانستان خواهد بود و دو کشور می‌خواهد منطقه را عاری از وجود تروریسم ببیند. تفاهم‌نامه ساخت سد شاه‌توت به امضای حنیف اتمر و سابرامانیام جایشانکار، وزرای خارجه افغانستان و هند رسید.

امرالله صالح و سرور دانش، معاونان ریاست‌جمهوری افغانستان نیز در برنامه امضای این قرارداد حضور داشتند.

براساس اعلام اداره تنظیم آب افغانستان، سد شاه‌توت ۱۳۳متر ارتفاع، ۶۰ متر عرض و ظرفیت ذخیره‌ ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب را دارد و قرار است در مدت سه سال کار ساخت این سد تکمیل شود.

هند در بازسازی و تامین هزینه‌های پروژه‌های زیربنایی در افغانستان نقش برجسته دارد. سد سلما در غرب افغانستان که توسط هند ساخته شد، در سال ۱۳۹۵ رسما به بهره‌برداری رسید. سد سلما یکی از بزرگترین پروژه‌های اقتصادی افغانستان در دو دهه‌ اخیر به حساب می‌رود که با کمک‌ هند ساخته شد.

هند در کنار همکاری‌های اقتصادی به نیروهای امنیتی افغانستان آموزش می‌دهد و سالانه هزاران دانشجو با استفاده از بورسیه‌های تحصیلی در هندوستان درس می‌خوانند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More