شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رئیس پیشین امنیت ملی: صلح افغانستان نیابتی شده است

 

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان می‌گوید که جنگ‌های نیابتی در این کشور جایگزین صلح نیابتی شده  و مردم افغانستان هیچ گونه نقشی در پروسه صلح ندارند بلکه سایر کشورها در این مورد تصمیم می‌گیرند.

رحمت‌الله نبیل امروز شنبه ۴ اسد/مرداد ماه در نشست خبری گفت که روند صلح افغانستان صلح سیاسی و اقتصادی است و مردم در این صلح نیابتی هیچگونه دخالتی ندارند. او گفت تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد در زمینه صلح در راستای منافع آمریکا صورت می‌گیرد که پرسش‌های جدی را در مورد اقدامات او برانگیخته است.

رحمت‌الله نبیل، گفت که زلمی خلیل‌زاد مهندس« پروسه بن» نیز بود و در این پروسه برخی از جریان‌ها از جمله گروه طالبان و حزب اسلامی را دخیل نکرد. او گفت، آن زمان ملا عمر، رهبر طالبان در ولسوالی شاه‌ولی کوت قندهار و ملا برادر در ارزگان بود اما خلیل‌زاد این افراد و جریان‌ها را از پروسه بن کنار گذاشت. او گفت اکنون مردم افغانستان قربانی مسائل انتخاباتی آمریکا شده، از روند صلح کنار گذاشته شده‌اند و به گفته او «در مسائل صلح افغانستان، پاکستان دارای حق وتو» شده است.

رئیس پیشین امنیت ملی تصریح کرد که زلمی خلیل‌زاد به استخبارات/سازمان اطلاعات پاکستان در مسائل افغانستان حق وتو داده اما قربانی‌های مردم افغانستان را نادیده گرفته است. او گفت تاکنون در مورد پناهگاه‌های امن تروریست‌ها در پاکستان هیچ حرفی گفته نشده است. او گفت پاکستان چندین نظام سیاسی و ارتش افغانستان را ویران کرده و اکنون نیز موضع پاکستان در قبال افغانستان تغییر نکرده است.

رحمت‌الله نبیل همچنین گفت که پس از امضای توافق‌نامه آمریکا و طالبان، فرزند زلمی خلیل‌زاد به عنوان مدیر یک کمپانی خصوصی که دارایی آن ۴۰ میلیارد دلار است و در بخش معادن فعالیت می‌کند تعیین خواهد شد. او گفت این مسائل تردیدهای جدی را در برابر تلاش‌های خلیل‌زاد بوجود آورده است. او گفت، اصرار به برگزاری گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در قطر به این خاطر صورت می‌گیرد که برخی از شیخ‌های قطر نیز در این قراردادها سهم دارند.

رحمت‌الله نبیل، نامزد پیشین ریاست جمهوری افغانستان افزود که «در دو سال گذشته به گروه طالبان به گونه‌ای مشروعیت داده شد که این گروه اکنون فکر می‌کند می‌تواند افغانستان را توسط نیروی نظامی به‌دست بگیرد در حالی که سه سال قبل طالبان به این فکر نبودند.» او تاکید کرد که این «بازی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که مانند خروج شوروی سابق از افغانستان جنگ همچنان ادامه پیدا کند».

به باور نبیل، آمریکا به خاطر مبارزه با تروریسم به افغانستان آمده بود اما اکنون این جنگ را رها می‌کند. او به صورت تلویحی گفت که « آمریکا سیاسیون افغانستان را تهدید می‌کند که اگر با تصمیماتی در روند صلح مخالفت کنند، با نیروهای ویژه آمریکایی سرکوب می‌شوند».

رحمت‌‌الله نبیل همچنین با انتقاد از حکومت گفت که حکومت وحدت ملی در پنج سال گذشته باعث نفاق ملی شد و این‌بار نام حکومت مشارکت ملی است که باعث تشدد ملی شده است. او گفت نزدیک به یک سال از انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد اما هنوز حکومت کابینه ندارد.

نبیل افزود که ضعف مدیریتی و اختلافات داخلی در حکومت به اعتماد ملی شدیدا آسیب وارد کرده و فساد مالی در حکومت افزایش یافته است. او گفت به دلیل فساد، تعصب و بی‌عدالتی در حکومت، نظام در معرض خطر قرار گرفته است. به گفته رحمت‌الله نبیل، در نظام کنونی و در درون این حکومت یک حکومت سایه وجود دارد که دارای والی و وزیر است و در قراردادها و گمرکات سهم دارد. به نظر می‌رسد، منظور رحمت‌الله نبیل از حکومت سایه، عبدالله عبدالله است که براساس توافق سیاسی پنجاه درصد در کابینه و تعیین والی‌ها سهم دارد.

رحمت‌الله نبیل گفت که افغانستان در بیست سال گذشته مرکز تقابل آمریکا و متحدان آن و کشورهای منطقه از جمله پاکستان بود و اکنون در صورت دوام وضعیت کنونی، افغانستان بار دیگر به میدان تقابل کشورهای منطقه تبدیل خواهد شد و ایران و روسیه و همچنین پاکستان فکر می‌کنند که خط منافع امنیتی شان از افغانستان می‌گذرند. 

نبیل گفت «ترسم این است که در شرق و جنوب بیرق داعش و در مقابل آن چندین بیرق طالب و دیگر گروه‌ها، بلند شود. ایران به خاطر منافع خود، تعدادی از افغان‌های دیگر را به نام فاطمیون وارد جنگ خواهد کرد.»

او گفت میان مردم، حکومت و طالبان شکاف عمیق وجود دارد و «مردم این کشور نه امارت اسلامی طالبان را قبول دارند و نه جمهوریت به این بی‌مزگی را.» او از مردم خواست که در مقابل فساد، بی‌عدالتی و تعصب ایستادگی کنند و به روند صلح نظارت کنند.     

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More