شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دیدار زلمی خلیل‌زاد با سران حکومت و رهبران سیاسی افغانستان در کابل

 

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان در کابل با اشرف غنی، رییس‌جمهوری، عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت افغانستان و شماری از رهبران سیاسی این کشور دیدار کرده است.

ریاست اجراییه حکومت افغانستان در خبرنامه ۵ عقرب/آبان، می‌گوید دو طرف در این دیدار خواهان کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس از سوی طالبان برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی شدند.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان در کنفرانس خبری، بدون ارائه جزئیات دیدار رییس‌جمهوری با زلمی خلیل‌زاد گفت، دولت افغانستان برنامه‌ جامع برای صلح دارد.

در همین حال، دفتر حامد کرزای، رییس جمهوری پیشین این کشور با نشر خبرنامه می‌گوید، شماری از رهبران سیاسی در دیدار مشترک با زلمی خلیل‌زاد «در مورد رسیدن به آتش‌بس سرتاسری و دایمی در کشور و نگرانی از تأخیر در مذاکرات بین‌الافغانی» گفت‌وگو کرده‌اند.

زلمی خلیل‌زاد در ۲۰ اکتبرماه جاری میلادی دور تازه سفرهایش را به منظور پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا در افغانستان آغاز کرد. او به بروکسل، پاریس و مسکو رفت و دیروز بدون اعلام قبلی وارد کابل شد.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در نشستی با نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا، ملل متحد و ناتو برای افغانستان در بروکسل، گفت‌وگوهای صلح را تنها راه‌حل منازعه طولانی در افغانستان خواندند و از رهبران حکومت افغانستان خواستند تا برای شروع گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی یک تیم مذاکره‌کننده ملی و فراگیر را تشکیل دهند.

پس از نشست بروکسل، نشست چهارجانبه میان نمایندگان آمریکا، روسیه، چین و پاکستان در ۳ عقرب/آبان، در مسکو برگزار شد. نمایندگان چهار کشور در اعلامیه مشترک، خواهان از سرگیری مذاکرات آمریکا با طالبان شدند و نیز از طرف‌های جنگ افغانستان خواستند تا در جریان مذاکرات بین‌الافغانی آتش‌بس برقرار شود.

به دنبال کشته شدن یک سرباز آمریکایی در حمله انتحاری طالبان در کابل، دونالد ترامپ مذاکرات این کشور با طالبان را که در آستانه نهایی شدن بود، لغو کرد.

در ادامه تلاش‌های صلح، قرار بود در اواخر ماه جاری میلادی سومین نشست صلح بین‌الافغانی به میزبانی چین در بیجینگ برگزار شود.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست‌جمهوری امروز گفت، حکومت افغانستان با نشست صلح چین موافقت کرده و در يك فرصت مناسب فهرست اشتراك كنندگان را برای این نشست با حكومت چین در میان خواهد گذاشت. طالبان نیز برای شرکت در این نشست اعلام آمادگی کرده‌اند. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More