شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دو قاضی زن دادگاه عالی افغانستان در کابل ترور شدند

افراد مسلح ناشناس صبح روز یکشنبه به ماشین حامل دو دادستان زن در کابل تیراندازی کردند که در اثر شلیک، دو قاضی زن کشته و یک تن زخمی شد.

احمد فهیم قویم، سخنگوی دادگاه عالی افغانستان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایران اینترنشنال تایید کرد که دو تن از دادستان‌های زن دادگاه عالی در جریان تیراندازی افراد مسلح در کابل کشته شدند و راننده آن‌ها زخمی شده است. احمد فهیم قویم گفت این دو قاضی زن از اعضای مسلکی یکی از ریاست‌های مرکزی دادگاه عالی بودند. 

بنا بر اعلام فرماندهی پلیس کابل، این حادثه صبح روز یکشنبه ۲۸ جدی/دی، حوالی ساعت ۸/۵ صبح به وقت محلی، در منطقه قلعه‌ فتح‌الله در مربوطات حوزه دهم شهر کابل رخ داده است. به گفته پلیس، افراد مسلح موتورسوار پس از تیراندازی، از محل واقعه فرار کرده‌اند.

دولت افغانستان و شماری از مقام‌های دیپلماتیک در کابل به ترور این دو قاضی زن واکنش نشان دادند. دولت افغانستان قتل این دو قاضی زن را اقدام «تروریستی» خواند و محکوم کرد.

اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان، با انتشار بیانیه‌ای، گفت حمله به زن، کودک، روحانی، متنفذ و هر افغان حمله به عزت و عظمت افغانستان است، «اما تروریستان خداناترس بدون اعتنا به آن، صبح امروز در حمله تروریستی به قاضیان زن در شهر کابل، دو تن آنان را شهید کردند».

رییس‌جمهوری افغانستان گفت حمله تروریستی گروه طالبان و سایر گروه‌های تروریستی به هموطنان بی‌دفاع و خشونت با آن‌ها مخالف تعالیم اسلامی و روحیه صلح و در تضاد با اجماع ملت افغانستان است.

به‌رغم این‌که اشرف غنی گروه طالبان را عامل ترور دو قاضی زن و ترورهای هدفمند معرفی کرده است، طالبان تاکنون در این مورد اظهار‌نظر نکرده‌اند.

رییس‌جمهوری در بیانیه‌اش خطاب به طالبان گفت «زور، ترور، وحشت و جنایت» راه‌حل مشکلات نیست و این مساله بحران و جنگ موجود در کشور را دشوار و طولانی می‌‌کند. اشرف غنی بار دیگر از طالبان خواست با پذیرش آتش‌بس دائمی، اراده راستین و عملی خود در رابطه با صلح را نشان دهند. اشرف غنی همچنین به ارگان‌های مرتبط دستور داده است که عاملان ترور دو قاضی زن تحت پیگرد قانونی قرار گیرند و مجازات شوند.

رونالد کوبیا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان، در واکنش به این حادثه گفت ترورهای هدفمند ماهیت واقعی مذاکرات صلح و صداقت پیگیری توافق سیاسی را با تردیدهای جدی مواجه می‌کند.

الیسن بلک، سفیر بریتانیا در افغانستان، نیز کشته شدن دو قاضی زن را حمله هدفمند خواند و آن را محکوم کرد. او خواستار تحقیق در این مورد شد.

این در حالی است که هفته گذشته نیز پنج تن از زنان نظامی ارتش افغانستان در شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ در شمال این کشور، هدف تیراندازی افراد مسلح قرار گرفتند که در جریان این حمله، سه سرباز زن کشته و دو سرباز زن دیگر مجروح شدند.

در چند ماه گذشته، به‌رغم ادامه مذاکرات صلح بین‌افغانی، بمب‌گذاری و انفجار در شهرهای افغانستان، ترورهای هدفمند و کشتن کارمندان دولتی افزایش بی‌سابقه یافته است. دولت افغانستان گروه طالبان را عامل ترورهای هدفمند می‌داند، هرچند این گروه در برخی موارد دست داشتن در ترور خبرنگاران و فعالان جامعه مدنی را تکذیب کرده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More